Publicitat
Publicitat

SANITAT

Professionals i usuaris dubten que l'ICS sigui un ens totalment públic

L'endemà que la direcció de l'Institut Català de la Salut (ICS) confirmés que l'any que ve posarà en pràctica les dues primeres experiències de descentralització en societats filials -una en un gran hospital i l'altra en un conjunt d'ambulatoris d'un mateix territori-, diverses entitats de l'àmbit sanitari van expressar el seu desacord amb el trossejament d'aquest ens. Adverteixen que la fragmentació de l'empresa pública en gairebé una vintena de societats més petites, un cop s'hagi tramitat la llei òmnibus i es modifiqui la llei de l'ICS, obre la porta a l'entrada de capital privat al principal proveïdor públic de la sanitat catalana. És una de les conclusions recollides en l'informe Per un millor sistema públic de salut , coordinat pel Centre d'Anàlisi i Programes Sanitaris (CAPS), en el qual hi han participat plataformes d'usuaris i professionals de la sanitat.

L'estudi presentat ahir, que formula una bateria de propostes per fer més eficient el model català, posa en dubte que l'ICS continuï sent una empresa totalment pública. "Passarà a ser un conglomerat empresarial al servei d'un mercat sanitari de serveis públics, privats, beneficis ocults i lucre explícit", recull el document. El portaveu de CAPS, Josep Martí, va aprofundir en aquesta reflexió: "L'endemà que es constitueixin, aquestes societats filials, amb entitat jurídica pròpia, poden decidir l'entrada de capital privat". Martí va censurar que el Govern no ho expliqui amb claredat.

Les entitats que han elaborat l'informe, entre les quals hi ha el Fòrum Català d'Atenció Primària (FoCAP) i Dempeus per la Salut, també van avisar que el trossejament de l'atenció primària pot dificultar "greument" la gestió de la demanda assistencial. En canvi, el president del Col·legi de Metges de Barcelona, Miquel Vilardell, avala la descentralització de l'ICS sempre que se'n mantingui el caràcter públic. Vilardell entén que el funcionament pot ser més "eficaç".

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT