Publicitat
Publicitat

CANVIS EN ELS ACCESSOS A BARCELONA

Fulmina dues terceres parts de la zona 80 a partir de dijous i revela un augment del 27,3% d'accidents

Puig prem l'accelerador fins a 120 km/h

De 80 a 120 km/h. Dels 78 quilòmetres d'accessos a Barcelona limitats avui a 80 km/h es passarà a només 24,7. A les dues terceres parts restants, la velocitat màxima serà d'entre 100 i 120 km/h.

Els canvis s'aplicaran de manera progressiva a partir de dijous amb l'objectiu que el proper 1 de març la zona 80 que va implantar el tripartit ja sigui història. El conseller d'Interior, Felip Puig, s'hi va referir irònicament ahir com a "territori prohibit" i es va encarregar d'insistir per activa i per passiva que el nou Govern suprimia la zona 80 i es donava compliment al programa electoral de CiU. En la pràctica, dels 78 quilòmetres d'autopistes i autovies que avui estan limitats a una velocitat màxima de 80 km/h es passarà a només 24,7. La resta seran, bàsicament, vials en què es podrà córrer fins a 100 km/h (31 quilòmetres) i 120 km/h (21 quilòmetres). En un altre petit tram de poc més d'un quilòmetre, a l'accés nord dels túnels de Vallvidrera per la C-16, el límit estarà als 90 km/h. Tots aquests canvis, amb una inversió de 76.000 euros, s'aplicaran amb senyalització fixa, excepte als trams de la C-31 i la C-32 que avui ja tenen la velocitat variable implantada. La intenció del Govern és, si la conjuntura econòmica ho permet, acabar la legislatura amb la velocitat variable implantada als 78 quilòmetres de la xarxa d'accessos a la capital, però amb límits de velocitat màxima més alts. El principal escull és que representa una inversió de 6 milions d'euros. "La greu crisi econòmica afecta els pressupostos i el Govern ha de prioritzar", va dir ahir Puig.

El conseller d'Interior va explicar que les noves limitacions de velocitat es revisaran d'aquí a tres i sis mesos per si cal aplicar-hi modificacions. "No tinguin cap dubte que si detectem que augmenten els accidents o les congestions ens repensarem el model, perquè no tenim una mentalitat inamovible com la que alguns han tingut aquests últims quatre anys".

Més accidents
Aquest dard enverinat als exconsellers Joan Saura i Francesc Baltasar -principals valedors de la limitació en el tripartit- el va amanir amb una xifra contundent: els accidents greus a la zona 80 durant el 2010 van augmentar un 27,3 per cent i dels 32 xocs amb víctimes mortals o ferits greus que hi va haver el 2009 es va passar a 45 l'any passat. "Hi ha hagut gent que per crispar ha utilitzat el tema ambiental i de la sinistralitat i amb aquestes xifres vull expressar que no podem jugar només amb els números", va indicar Puig. En el seu afany per justificar la supressió de la zona 80 va arribar a assegurar que hi ha estudis que certifiquen que la limitació de la velocitat és la responsable, fins i tot, de provocar perjudicis econòmics a la població.

Per la seva banda, el director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio, va especificar que el nou model de velocitat a la primera corona metropolitana no significarà el relaxament dels controls dels Mossos d'Esquadra. "Serem estrictes en el compliment de la normativa", va afegir. De moment, però, no es preveu augmentar el nombre de radars. "Es tracta de posar fi a una mesura indiscriminada per fer-la més racional", insistia el director del Servei Català de Trànsit.

La previsió és que els canvis a les vies d'accés a Barcelona comencin dijous pels trams de la C-31 i la C-32 amb velocitat variable i que s'estenguin a la resta de vies al llarg de les properes setmanes. "Si podem acabar en tres setmanes, millor que en quatre", deia Felip Puig. Per aquests 78 quilòmetres hi circulen un milió de vehicles al dia.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT