Publicitat
Publicitat

CIRCULACIÓ

L'any 2010 van morir sis joves al mes en accidents de trànsit

El RACC proposa poder conduir acompanyat abans del carnet

El RACC proposa que els joves puguin conduir acompanyats abans d'obtenir el permís de conduir per adquirir experiència i reduir la mortalitat. El 2010 van morir sis joves cada mes en accidents.

El RACC va proposar ahir que els joves menors de 18 anys puguin conduir acompanyats abans d'obtenir el permís de conduir per anar adquirint experiència, com ja va plantejar la Direcció General de Trànsit (DGT). Aquesta mesura, que podria ajudar a reduir la sinistralitat entre els joves, s'hauria de debatre amb tots els sectors implicats a nivell de l'Estat en la propera legislatura.

Ho ha recomanat el gerent de programes de la Fundació RACC, Xavier Ruestes, que va destacar que els accidents de trànsit són la primera causa de mortalitat entre els joves de 15 a 29 anys -molt per davant del suïcidi, les drogues i la sida-, fins al punt que el 27% de les morts dels joves d'aquesta edat són per accident. L'any passat van morir sis joves d'aquesta franja d'edat cada mes en accidents, una dada considerablement inferior a la del 2000, quan en morien 20 al mes. Tot i així, la probabilitat que un jove mori en un accident de cotxe o de moto és un 30% més alta que la mitjana de la població. Durant el primer any de carnet de conduir aquesta probabilitat es multiplica per cinc.

Menys perícia al volant

Les causes dels accidents entre els joves -l'any passat en van morir 76, 516 van quedar ferits greus i 9.877 ferits lleus- són la falta d'experiència i de perícia al volant, així com una propensió més gran al risc, sobretot els nois, que respon principalment a la influència de l'entorn de cada jove. La majoria d'accidents de trànsit en què hi ha joves implicats es produeixen per excés de velocitat o per distraccions al volant.

Que un adult amb experiència acompanyi un jove en la conducció abans que es tregui el carnet, o mentre dura l'aprenentatge, pot ajudar que, un cop obtingut el permís, el jove ja tingui més experiència i reflexos a l'hora de circular. "Hem d'aconseguir el canvi per convertir una conducció segura i prudent en un valor", va assegurar Ruestes, que creu que és important regular com ha de ser aquest acompanyament. De fet, el Pla Estratègic de Seguretat Viària 2011-2020 estatal ja preveu promoure un grup de treball per estudiar la conducció acompanyada dels menors de 18 anys, sempre que ja hagin aprovat l'examen teòric i hagin superat 20 hores de classes pràctiques a l'autoescola.

Mitjana europea

Tot i les alarmants xifres d'accidentalitat, en termes de taxa de risc en joves de 15 a 29 anys, Catalunya és la sisena comunitat autònoma d'Espanya: a les carreteres catalanes hi ha una mitjana de morts de 5,9 per cada 100.000 habitants, mentre que la mitjana espanyola és de 5,8. Respecte la resta d'Europa, Catalunya també té una posició capdavantera, molt a prop de Suècia, el Regne Unit i Irlanda, països on l'educació viària és present de manera permanent. Així, la taxa de risc dels joves d'entre 15 i 24 anys a Catalunya és de 7,9, mentre que la mitjana europea és de 9,7 morts per cada 100.000 habitants. El mèrit es més gran si es té en compte que fa 10 anys Catalunya tenia una taxa de risc de 22,9 morts cada 100.000 habitants, que s'ha anat reduint, entre altres factors, gràcies a l'augment de la conscienciació.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT