Publicitat
Publicitat

ELECCIONS ESPANYOLES

El programa electoral apostarà tant pel Corredor Mediterrani com pel Central

Rajoy pagarà dos eixos ferroviaris estatals per evitar conflictes al PP

El candidat popular ha decidit impulsar els dos eixos de connexió amb França per posar pau entre les comunitats governades pel PP, enfrontades perquè volen que es prioritzi un dels dos corredors.

Tot i que la crisi ha qüestionat el model d'infraestructures espanyol, amb exemples com la supressió de l'AVE Toledo-Cuenca per falta de passatgers, el PP segueix apostant per augmentar les línies de tren, tant per transportar persones com mercaderies. Poques setmanes abans de les eleccions del 20-N, Mariano Rajoy no vol trencadisses internes ni conflictes entre comunitats autònomes del seu partit, ara que el PP governa en 11 de les 17. Per això, el programa electoral dels populars es limitarà a fer bandera dels dos corredors ferroviaris possibles per treure els productes de bona part dels ports espanyols i enviar-los a la resta del continent.

El debat s'havia accentuat darrerament a les files populars, sobretot des que alguns barons passessin de l'oposició al govern. Sota la batuta de la presidenta de Castella-la Manxa, María Dolores de Cospedal, un bloc de comunitats van reclamar una reunió amb el ministre de Foment, José Blanco, per saber de primera mà si el govern espanyol defensaria a Europa el Corredor Central, conegut com a Eix 16, que parteix de Portugal i d'Andalusia i passa per Extremadura, la Manxa, Madrid i l'Aragó. A l'altre costat de la balança hi ha els governs populars de València i Múrcia, que fan pressió -amb Catalunya- per impulsar el Corredor Mediterrani. El dia 19, la Comissió Europea ha de presentar els projectes que d'entrada pretén incloure a la Xarxa Transeuropea de Transport fins al 2030, un pas bàsic per assegurar el finançament comunitari a la infraestructura. I d'aquí vénen les presses i la tensió creixent entre executius del PP.

Deures per al futur govern

Els partidaris de la ruta que passa pel centre peninsular, per Madrid, van sortir satisfets de la trobada amb Blanco, que es va fer ahir a la tarda al ministeri. A última hora s'hi va sumar també el president d'Andalusia, José Antonio Griñán, del PSOE. La presidenta castellanomanxega i número 2 del PP, María Dolores de Cospedal, va assegurar que compartien amb el ministre la idea que els dos eixos són "compatibles" i va afegir: "Qui ha volgut veure confrontació [dins del seu partit] comet un greu error".

A la pràctica, abraçant les dues rutes, Rajoy es posa deures: si governa haurà de destinar importants partides pressupostàries a finançar les obres. La Unió Europea només hi aporta al voltant d'un 10% dels recursos, el 90% restant ha de ser capital espanyol. A més, a diferència d'ara, el nou pla europeu no serà una simple orientació, sinó que obligarà a acabar la infraestructura a temps. És a dir, que caldrà buscar els recursos sense possibilitat d'excuses. L'única via de sortida és que els projectes que s'incloguin ara es tornaran a revisar el 2023.

Els presidents autonòmics que ahir es van reunir al ministeri de Foment van treure ferro a la dificultat de finançar dos corredors tan semblants en una època de crisi i d'austeritat pressupostària. La cap de l'executiu aragonès, Luisa Fernanda Rudi, va mostrar-se convençuda que d'aquí al 2030 la situació econòmica hauria millorat. De fet, va pronosticar que l'economia remuntaria "el 2013 o el 2014". L'únic que va admetre que no serà fàcil va ser el conseller de Transports madrileny, Antonio Beteta, que va parlar en nom de la presidenta Esperanza Aguirre. El PP de Madrid, amb un discurs que no sempre encaixa al 100% amb Rajoy, va posar l'accent en la necessitat de complir el doble compromís.

Blanco, satisfet, va mostrar al PP la "gratitud" per compartir un "projecte de país".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT