Publicitat
Publicitat

AVANTÍTOL

El malestar dels usuaris copa webs i xarxes socials

Rebel·lió 2.0 contra la inoperància de Renfe

Els soferts usuaris del transport ferroviari a Catalunya han dit prou i han deixat d'omplir els tradicionals fulls de reclamació i esperar les informacions oficials sobre incidències i retards. Els passatgers, sobretot els més joves, han abandonat els canals tradicionals i han abraçat l'amalgama de possibilitats que ofereixen les noves tecnologies. L'expansió dels telèfons intel·ligents i de la connexió a internet els ha proporcionat un nou aliat per tractar d'atenuar les incidències, compartir informació i crear comunitat a les xarxes socials i, en especial, al Twitter.

Mala peça al teler quan el Twitter bull amb hashtags i comentaris sobre Rodalies o Regionals. Significa que alguna cosa no funciona. I últimament ho fa més del compte. Els cinc accidents ferroviaris dels últims mesos i les seves consegüents afectacions han generat una onada de tuits superior a l'habitual. El xoc entre dos trens de dijous, per exemple, va situar el hashtag #rod1 entre els més utilitzats del matí.

Un dels precursors de l'ús d'aquestes etiquetes és Roger Melcior, creador de la web Rodalia.info. La idea d'impulsar aquesta pàgina va néixer arran de la gran nevada de l'any passat, després de constatar que van fallar tots els sistemes d'informació oficials i que la manera més eficaç de saber l'estat real de la xarxa ferroviària era mitjançant els comentaris d'usuaris del Twitter. Va ser aleshores quan van detectar la necessitat de classificar tota la informació que generaven els tuitaires i estandarditzar l'ús de paraules claus a través d'una pàgina web de fàcil accés. D'això ja fa més d'un any, i el balanç que en fa en Roger és molt positiu. En dies tranquils té una mitjana de 200 usuaris únics, i en dies amb incidències pot arribar als 3.000. La web es nodreix d'informació oficial i de la que aporten els usuaris. Alguns dels seus perfils al Twitter -en té un per cada línia de Rodalies i Regionals- superen els 500 seguidors. El creador de Rodalia.info defineix la seva web com un "projecte ciutadà que ha ajudat a obtenir una informació més transparent i a cohesionar els usuaris". Es mostra especialment satisfet d'haver aconseguit "fer canviar" l'administració. "Ara són més transparents, precisos i puntuals a l'hora d'informar, i ho fan en codi obert", conclou.

Usuaris indignats

Un altra iniciativa nascuda de la indignació amb el servei que ofereix Renfe és la web Horaris.net. Albert Jornet, també estudiant, n'és el creador. Usuari habitual del trajecte Girona-Barcelona, estava cansat de buscar els horaris a la pàgina de Renfe i va decidir crear-ne una que en simplifiqués la cerca. "Per consultar els horaris havies de perdre molt de temps", recorda l'Albert. El plantejament és facilitar les consultes i proporcionar a l'usuari les alternatives que té per anar d'un lloc a un altre. A la pàgina deixen ben clar que no tenen cap vinculació amb les companyies: "Horaris.net no és oficial ni té res a veure amb Renfe o FGC". Les xarxes socials també han permès canalitzar l'enuig i les queixes dels usuaris amb la creació de plataformes com Renfadats, formada per passatgers del trajecte entre Vilafranca del Penedès i Barcelona. Alguns dels seus fundadors es van conèixer a través de les xarxes socials. Un bon dia van decidir quedar per fer un cafè i parlar sobre els problemes que tenien amb el servei. Era un dissabte i es van reunir quatre persones. D'aquella trobada inicial han passat a tenir pàgina web i gairebé un miler de seguidors al Facebook i a veure com naixia un altre nucli de Renfadats a les Terres de l'Ebre. Xavi Aranda és un dels cofundadors de la plataforma. El principal objectiu és conscienciar els usuaris dels greuges del servei a la capital de l'Alt Penedès, com ara que cada dia tenen una demora mitjana de sis minuts per trajecte. "Abans, sense xarxes, comentaves les queixes al bar, ara les xarxes et permeten arribar més lluny", reflexiona.

La Plataforma d'Usuaris de Renfe Portbou-Barcelona va néixer com a resposta al mal servei i a l'increment dels preus i la durada dels trajectes. Les xarxes socials també van ser decisives en la seva creació, i tenen perfils actius al Facebook i el Twitter. Fins ara s'han reunit amb Adif i Renfe, han fet aturar el tren a l'estació de Sant Celoni com a acció de protesta i recentment han promogut una consulta electrònica per recollir les queixes dels viatgers. La frontera entre la indignació i la ironia és molt fina quan s'està enfadat pels retards. És el cas del blog Renflexiones, un recull de vivències i reflexions divertides sorgides durant els temps d'espera al transport públic.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT