Publicitat
Publicitat

La mesura s'aplicarà més tard i només a primer de primària i ESO

Rigau avisa que el curs que ve no hi haurà més estudiants per aula

El Govern adverteix que serà difícil aplicar l'augment d'alumnes per aula el curs que ve. La mesura només afectarà a primer de primària i ESO. Els experts alerten que perilla la qualitat de l'educació.

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, considera que l'augment del nombre d'alumnes per classe anunciat dilluns pel ministre d'Educació, José Ignacio Wert, no es podrà aplicar el curs vinent a Catalunya. "Si s'acaba concretant, que això sembla, tindrà impacte, com a mínim, el 2013", va declarar ahir Rigau a El matí de Catalunya Ràdio argumentant que ja està en marxa la preinscripció d'alumnes per al curs que ve.

Rigau va afegir que l'augment no afectarà totes les aules: "En tot cas, serà a primer de primària i a primer d'ESO on s'intentarà que n'hi hagi més, però la resta de cursos ja tenen les seves aules". Pel que fa a la possibilitat de recórrer al Tribunal Constitucional per invasió de competències, la consellera va assegurar que es farà "si es materialitza aquesta invasió i no hi ha la flexibilitat i l'optativitat que semblava que el ministre incorporava en determinats moments del seu discurs".

El ministre d'Educació va dir ahir a Onda Cero que les mesures proposades "són molt flexibles" i va pronosticar que totes les comunitats les aplicaran "perquè són de sentit comú i no perjudiquen substancialment la qualitat de l'ensenyament". En resposta a les crítiques, Wert va assegurar que "no hi ha, en absolut", invasió competencial.

Els especialistes consultats per l'ARA adverteixen que l'augment del nombre d'alumnes per classe posa en perill la qualitat del sistema educatiu, fa que la personalització de l'aprenentatge sigui més difícil i suposa un retorn al passat.

Qualitat en perill
L'ensenyament empitjorarà però no hi ha una correlació exacta

El pedagog Gregorio Luri considera que "és evident" que la qualitat de l'ensenyament està en perill i diu que "aquest és el gran problema". Luri adverteix que la mesura d'augmentar el nombre d'alumnes per aula pot comportar una desmoralització dels professors. Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, creu que la manera com s'aplicarà farà que comporti un empitjorament, però matisa que "no és una regla matemàtica que més alumnes signifiqui menys qualitat" perquè "els estudis no mostren una correlació exacta".

Personalització més difícil
Permetre diverses velocitats és més complicat amb més alumnes

Ismael Palacín destaca que la precipitació en l'aplicació de la mesura, sense donar temps per fer canvis en l'organització de les classes, farà més difícil la personalització de l'aprenentatge, que considera "el més important". El repte és permetre que alguns alumnes vagin més enllà sense que els alumnes amb més dificultats quedin despenjats. Palacín considera que "això, quan incrementes el nombre d'alumnes, es torna encara més complicat".

Retorn al passat
Tornar als anys vuitanta capgirant la tendència actual

Segons Gregorio Luri, la mesura suposa tornar "a un model d'escola de fa anys", dels 80, tot i que l'alumnat d'avui és "molt diferent del d'aquella època". Luri explica que "hi ha una pèrdua de capacitat d'atenció i concentració en els nens d'ara, que demanen més atenció del professor". El pedagog creu que el canvi suposa capgirar la tendència dels últims anys, cosa que també destaca Ismael Palacín. Amb la digitalització s'avançava cap al treball autònom, amb una atenció individualitzada. "Encara no era això, però era un primer pas", diu Palacín.

Limitar l'impacte
Aplicació no uniforme pensant en les condicions de cada centre

Per limitar l'impacte de la mesura, Ismael Palacín proposa una aplicació desigual en funció de les condicions dels centres. "Algunes escoles ja estan al límit d'atenció de la diversitat", diu el director de la Fundació Jaume Bofill, que afegeix: "No hi hauria d'haver més retallades".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT