ENSENYAMENT
Crònica 08/02/2012

Rigau professionalitza la direcció dels centres

El Govern obrirà divendres la primera convocatòria de 80 places per acreditar directors de centre professionals. S'escollirà "els millors" per crear un cos de directors professionals i "d'excel·lència".

Sònia Sánchez
2 min
L'equip directiu de Sa Forcanera, a Blanes, ha canviat un cop i l'escola encara no té edifici.

BARCELONA.L'informe Mckinsey, una reconeguda consultoria internacional, conclou que el principal factor per a l'èxit educatiu és el professorat i el segon, la direcció escolar. També l'OCDE recomana "garantir una selecció professional dels directius" dels centres escolars per millorar-ne els resultats. Per això la llei d'educació de Catalunya aprovada el 2010 ja reforçava la direcció dels centres i un decret posterior, de l'exconseller Ernest Maragall, posava les bases per regular l'accés a la "condició de directiu professional docent". Va ser llavors quan es va crear el màster en direcció de centres escolars, que imparteix des del 2011 (aquest any és el segon) l'Escola d'Administració Pública de Catalunya, a més d'altres universitats catalanes. Ahir la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va fer un pas més cap a la professionalització d'aquesta figura i cap a la creació d'un cos de directors escolars establint un nou procés de selecció i accés a la professió que, va dir, "buscarà l'excel·lència".

"Pioner a l'Estat"

Divendres s'obrirà la primera convocatòria de 80 places per acreditar-se com a director professional de centre escolar. Els requisits són haver exercit de director almenys durant un mandat sencer (quatre anys) i haver superat l'avaluació habitual com a director. Però, a més, els candidats hauran de sotmetre's a una prova de coneixements i hauran de presentar un projecte educatiu per al centre i exposar-lo en una entrevista personal. També podran acreditar tot tipus de mèrits, formació específica i experiències prèvies. Un procés que, segons Rigau, és "pioner a tot l'Estat".

"Podríem haver obert 500 places però n'oferim només 80 perquè volem l'excel·lència i cada any anirem seleccionant els millors". Tot amb l'objectiu de crear un cos de directors professionals altament capacitat que estigui preparat per quan sorgeixi una vacant en alguna de les 2.517 direccions de centres públics de primària, secundària i adults.

El mètode actual

"El que passava fins ara és que primer sorgia una vacant en la direcció, llavors es triava la persona i després se la formava per exercir aquell càrrec. El que volem fer ara és just el contrari: formar i acreditar un grup de directors professionals i excel·lents per tenir-los preparats per quan sorgeixi una vacant de direcció", va resumir la consellera. Una professionalització que "revertirà moltíssim en l'èxit escolar", perquè, segons Rigau, "el que diferencia la qualitat de centres públics i privats és, en molts casos, aquest tipus de direcció".

Els docents que actualment exerceixen de directors de centres públics han accedit al càrrec perquè van acreditar uns mèrits quan va sortir la vacant en el 72% dels casos. Però en un altre 22,8% l'administració va fer un nomenament extraordinari perquè cap dels docents del centre volia el càrrec. No obstant, Rigau va assegurar que la creació del màster ha revelat un "canvi de mentalitat" en aquest sentit, i la multitud de sol·licituds per cursar els estudis demostra que "s'ha trencat la tendència abans molt estesa que ningú volia ser director".

stats