Publicitat
Publicitat

CURSA PER LA CASA BLANCA

El futur rival d'Obama espera mobilitzar els seus votants amb l'elecció del seu candidat a vicepresident

Romney, a la recerca de la recepta per convèncer

El candidat republicà per la Casa Blanca Mitt Romney busca el millor candidat a la vicepresidència per mobilitzar les bases del seu partit i atreure votants claus com els llatins o les dones.

L'inevitable candidatura de Mitt Romney ja és un fet. Amb l'adéu del conservador Rick Santorum dimarts passat, la lluita republicana va arribar al final. L'exgovernador de Massachusets serà el rival d'Obama i ja espera la seva coronació a la convenció republicana de Tampa, Florida, a finals d'agost.

Romney respira tranquil perquè s'ha lliurat d'unes primàries llargues, divisives i perjudicials per a la seva candidatura, però, tot i així, segueix sense entusiasmar el seu electorat. El candidat republicà té en l'horitzó grans reptes si vol guanyar Obama: unir el seu partit, atiar les bases, seduir el vot llatí, atreure el vot femení i recuperar l'electorat obrer així com l'independent. Una empresa que no serà gens fàcil.

El seu desavantatge en intenció de vot respecte al president Obama ha crescut fins als cinc punts en l'últim mes, segons la pàgina web RealClearPolitics, que fa una mitjana de les enquestes publicades. A més, el seu suport entre els votants independents s'ha deteriorat pel seu gir a la dreta durant les primàries.

Davant aquesta situació, Romney i els seus assessors de campanya esperen trobar un revulsiu per a la seva candidatura en l'elecció del candidat a la vicepresidència. Els dos noms que sonen amb més força aquests dies són Marco Rubio, el popular senador de Florida i d'arrels cubanes, i el congressista conservador Paul Ryan, que va tenir molt bona química amb Romney durant les primàries de Wisconsin.

Candidats del Tea Party

Tant Rubio com Ryan, candidats molt estimats entre el moviment Tea Party, serien uns bons aliats per a l'exgovernador, ja que mobilitzarien l'electorat conservador i l'ajudarien a unir el partit. El jove senador Rubio, a més, té un gran valor afegit, ja que la seva presència en el ticket electoral atrauria el votant llatí, clau en estats com Florida, Nevada i Colorado.

Mitt Romney va radicalitzar la seva postura sobre immigració en les primàries per captar l'ala dreta del seu partit, cosa que li ha costat cara. Només un 35% dels llatins són favorables a la seva candidatura i un 73% aproven la gestió d'Obama. És per això que, davant aquestes dades tan magres, molt analistes aposten per un candidat llatí. Rubio, de moment, ha negat que estigui interessat en la posició.

L'exgovernadora de Nou Mèxic, Susana Martínez, i el governador de Nevada, Brian Sandoval, són les altres opcions llatines. Martínez, com Rubio, ajudaria Romney no només entre el votant llatí sinó també entre les dones. Mitt Romney, i en general els candidats republicans, tenen dificultats per captivar el vot de les dones. A més, la polèmica sobre negar mètodes anticonceptius a treballadores d'institucions religioses que va iniciar el seu partit el març passat ha augmentat la diferència d'Obama sobre Romney en aquest electorat.

Martínez seria una bona opció, però, com Rubio, descarta acceptar qualsevol oferta. A més, no té gaire experiència en el govern, ja que tan sols fa dos anys que va guanyar les eleccions al seu estat.

Els errors de McCain

"Prefereixo perdre per deu punts i creure que ho vam intentar tot per guanyar", va dir l'analista polític Steve Schmidt al senador John McCain dies abans que decidís escollir la governadora d'Alaska Sarah Palin com a parella de ball per a les presidencials. Schmidt, un dels principals estrategs de la campanya, creia que Palin seria el revulsiu necessari davant l'imparable i carismàtic senador d'Illinois, Barack Obama.

La jugada va sortir molt malament. La inexperiència de Palin va acabar d'enfonsar les poques possibilitats de McCain. Davant aquesta experiència, Romney i el seu equip aniran amb peus de plom. Alguns analistes creuen que es buscarà algú que pugui ser president, és a dir, amb bagatge en el poder i que no comporti sorpreses.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT