Publicitat
Publicitat

CURSA REPUBLICANA ALS ESTATS UNITS

Les bones expectatives de Santorum marquen el debat republicà

Romney s'enfonta a problemes inesperats a Michigan

A menys d'un setmana de la votació de les primàries republicanes a Michigan, els candidats han protagonitzat aquesta matinada l'últim debat. Aquest havia de ser l'estat on Mitt Romney, per fi, s'havia d'assegurar la nominació. Romney es va criar a Michigan, i el seu pare, un executiu de la indústria de l'automòbil, n'havia estat el governador. Va guanyar de llarg les últimes primàries, però ara Rick Santorum planta cara en les enquestes i Romney ha d'abocar recursos al seu estat natal, amb vaporosos anuncis de televisió que recorden les seves arrels familiars.

Les declaracions de Romney contra el rescat federal de la indústria automobolística han creat polèmica a Michigan. El candidat republicà va defensar que General Motors i Chrysler haurien d'haver entrat en un procés de fallida controlada sense rebre una injecció d'ajuda federal. Això el posa en una situació incòmoda, fins i tot amb alguns que li han donat suport, com l'actual governador, Rick Snyder, que ha vigilat molt de no criticar el pla de rescat.

Però no és aquesta polèmica el que explica els problemes de Romney amb un electorat que li hauria de ser favorable. Més aviat el paisatge polític canviant i el fet que de la vinculació emocional amb el nom Romney només en queden vestigis.

"Esclar, m'encantaria poder dir que el nostre president és de Michigan, però això no és l'únic que m'importa", deia Cindy Minier, presidenta del Partit Republicà del comtat de Presque Isle, partidària de Newt Gingrich i en segona opció de Santorum. "En el fons, no sento que Romney sigui un autèntic conservador", afegia.

Un paisatge polític canviant

Costa de recordar que el 2008 els electors de Michigan veien Romney com el candidat més conservador, al costat del senador d'Arizona, John McCain, que finalment va guanyar la nominació. Ara altres es disputen aquest títol. Alhora, Michigan també està canviant, amb una economia marcada per la incertesa, l'aparició de grups del Tea Party i dels conservadors que han contribuït a la victòria republicana en les diverses elecccions del 2010. També hi ha una bretxa generacional cada vegada més gran entre les persones per a qui les imatges dels anys 50 i 60 de Mitt Romney amb el seu pare encara desperten nostàlgia i els joves, que amb prou feines tenen un record borrós del governador George W. Romney.

"És una broma", així definia Randy Bishop, un organitzador del Tea Party de 54 anys, l'èmfasi que posa Romney en el seu vincle amb Michigan. "Se'n va anar després d'acabar l'institut, es va convertir en el governador de Massachusetts i mai més va mirar enrere." Bishop criticava Romney per la llei d'assegurança mèdica que defensava a Massachusetts: el descriu com un "moderat que viu colze a colze amb la gent de l' establishment ". Votarà per Santorum.

Fe conservadora

L'influent Comitè d'Acció pel Dret a la Vida de Michigan diu que no dóna suport a cap candidat en particular, perquè tots s'oposen a l'avortament. Però Santorum és elogiat per molts votants que basen les seves fidelitats polítiques en la seva fe evangèlica o catòlica.

Romney té una base de seguidors lleials que ara multipliquen els esforços davant les dificultats del seu candidat. "La seva família va fer jugar un paper clau al nostre estat, i aquesta herència li és inseparable", assegurava Al Heilman, de 76 anys, que encara conserva una fotografia que es va fer fa dècades amb el pare del candidat. "Ens estem enfonsant i és el moment per a un autèntic home de negocis com Mitt Romney, que pot capgirar el país", apuntava Heilman.

En llocs com el comtat d'Oakland, els suburbis de Detroit, on Romney es va criar, és on espera trobar més suport. Entre els centenars de republicans ben vestits que es passejaven en un sopar per commemorar del Dia de Lincoln a Novi, molts responien a la pregunta sobre qui pensen votar amb un simple "Mitt". Alguns fins i tot hi afegien: "Qui, si no?"

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT