REEQUILIBRI DE FORCES AL SECTOR AERI
Crònica 20/02/2011

Ryanair és la primera aerolínia d'Espanya en créixer un 32%

Ryanair va ser el 2010 l'aerolínia que va tenir més passatgers del mercat aeri espanyol i va acabar amb el lideratge històric d'Iberia. El 2010 els avions de la low cost van sumar 22 milions de viatgers.

Ignasi Pujol
2 min
La nova terminal 1 ha ampliat el potencial del Prat per acollir vols intercontinentals, però també ha deixat molt espai lliure a l'antiga T2, situació que ha aprofitat Ryanair per irrompre a Barcelona.

BarcelonaRyanair va instal·lar el 2004 a Girona la seva primera base d'operacions a Espanya. Des d'aleshores l'aerolínia irlandesa de baix cost no ha parat de créixer: ha obert diverses bases a l'any fins a tenir-ne una desena. Tot gràcies a les sucoses subvencions dels governs i les institucions locals de cada territori.

La low cost s'ha anat estenent com una taca d'oli per tot Espanya fins a convertir-se en el primer operador del mercat espanyol per volum de passatgers, per davant del líder històric, Iberia. Un punt d'inflexió important va ser l'entrada a l'aeroport de Madrid-Barajas el 2006. Però la irrupció al Prat, el setembre passat, ha estat definitiva.

Durant el 2009 Ryanair ja va avançar Iberia en algun mes puntal (sobretot a l'estiu), però a partir del juliol de l'any passat aquesta tendència es va consolidar i Ryanair ja no va deixar el primer lloc. El 2010 va ser el primer any complet amb nou líder al mercat aeri espanyol. Concretament Ryanair va transportar a Espanya 22,89 milions de viatgers, un 31,93% més que l'any anterior. És a dir, la companyia dirigida per Michael O'Leary va sumar 5,54 milions de viatgers més que l'any anterior tot i la crisi del sector aeri.

Iberia va passar a la segona posició, amb 20,29 milions de viatgers, 2,59 milions menys que l'aerolínia irlandesa. Ryanair va més que doblar el trànsit de Vueling, que és la tercera aerolínia del mercat espanyol, amb 10,33 milions de viatgers.

Quan fa cinc anys O'Leary assegurava en les seves visites a Espanya que prendria a Iberia el liderat gairebé tothom feia un somriure d'incredulitat. Però el progressiu replegament de la companyia espanyola en les rutes de curta i mitjana distància -les menys rendibles- en benefici de les connexions amb l'Amèrica Llatina han permès a Ryanair anar escalant posicions.

Subvencions

Ryanair suma ajudes públiques i de les institucions per valor de 80 milions d'euros. Precisament la falta d'acord amb la Generalitat en la renovació del conveni de Girona ha portat Ryanair a anunciar la supressió del 50% dels seus vols a la infraestructura gironina.

La companyia pretén elevar els ajuts anuals fins als 11,5 milions d'euros tot i retallar la seva activitat a Girona un 20%.

Al Prat va demanar a Aena una rebaixa de les taxes aeroportuàries i la possibilitat d'embarcar els passatgers sense fínguer ni autobús. El gestor aeroportuari no va accedir a cap de les dues sol·licituds, però igualment l'entrada de Ryanair a Barcelona va enfurismar alguns competidors i representants empresarials en considerar que era incompatible amb l'aposta per convertir el Prat en un hub (centre de connexions de vols) transoceànic.

En les pròximes setmanes es coneixeran els slots (permisos d'aterratge i enlairement) que demana Ryanair al Prat de cara a la temporada d'estiu. La batalla de preus sembla assegurada.

stats