EL NOU MAPA DE LA INFRAESTRUCTURA
Crònica 16/01/2011

Ryanair sacseja l'aeroport del Prat

Ryanair va irrompre al Prat al setembre, i al novembre ja va ser el tercer operador de l'aeroport, per darrere de Vueling i Spanair. No obstant, els vols de Barcelona són a costa de Girona i Reus.

Ignasi Pujol
3 min
Ryanair va irrompre a l'aeroport del Prat l'1 de setembre passat. Des de la terminal 2 de la infraestructura barcelonina, ofereix 23 rutes i vuit avions hi tenen la base.

BarcelonaEn només quatre mesos l'aerolínia irlandesa de baix cost Ryanair ha revolucionat l'aeroport del Prat i ha preocupat, i molt, els seus principals inquilins: Vueling i Spanair. Entre setembre (el primer mes d'operacions de la low cost a Barcelona) i desembre, Ryanair ha registrat al Prat 740.750 passatgers.

Aquesta xifra ja situa a la companyia aèria dirigida per Michael O'Leary com la vuitena operadora del Prat en termes absoluts del 2010. En el balanç dels dos darrers mesos de l'any, Ryanair ja és la tercera companyia, només per darrere de Vueling i Spanair, i per davant de la britànica i rival directe EasyJet.

Però la irrupció de Ryanair a Barcelona, on opera 23 rutes, ha passat factura als aeroports de Girona i Reus, en contra del que assegurava inicialment O'Leary. El 2010 Ryanair va moure en aquestes tres infraestructures (Barcelona, Girona i Reus) 6,36 milions de passatgers, només un 2,15% més que el 2009 (6,23 milions de viatgers), quan operava només a Reus i Girona.

És a dir, l'inici d'operacions a Barcelona ha suposat 133.753 passatgers nous per a Ryanair a Catalunya. Les xifres publicades aquesta setmana per Aena, el gestor aeroportuari espanyol, senyalen que la companyia de baix cost ha perdut 430.319 viatgers a Girona (on va transportar 4,61 milions de viatgers) i uns altres 176.678 a Reus (on va sumar un milió d'usuaris).

En conclusió, Ryanair utilitza l'aeroport barceloní per drenar el passatge de Girona i Reus, que depenen en un 95% i un 71% respectivament de l'activitat de l'aerolínia irlandesa. La retallada d'operacions de Ryanair ha provocat una davallada del trànsit aeri del 8% en el cas de Girona i d'un 16,7% a Reus. Aquesta retallada contrasta amb l'acord al qual ha arribat recentment Ryanair amb el Govern i les institucions locals per augmentar de 5,5 a 7,5 milions l'ajuda anual a l'aerolínia per mantenir l'activitat a Girona. A Reus reben 3,5 milions d'euros l'any.

Crítiques

Una part de l'empresariat i altres representants de la societat civil han reiterat els seus recels per l'arribada de Ryanair al Prat, ja que, si bé és cert que aporta volum de passatgers a la infraestructura en un moment en què encara no s'han superat els efectes de la crisi sobre la demanda de bitllets d'avió, també dificulta el creixement de companyies que aposten per convertir el Prat en un hub (centre de connexions de vols) intercontinental. És el cas d'Spanair i els seus socis d'Star Alliance -al març començarà a volar en codi compartit amb Singapore Airlines a São Paulo-, i de Vueling, que alimentarà els nous vols de llarg radi d'Iberia (el seu principal accionista) des del Prat a São Paulo i Miami i vol estendre aquesta col·laboració amb altres socis de One World.

Vueling va consolidar l'any passat el seu liderat al Prat, amb 7,22 milions de viatgers i un increment del 5% respecte al 2009 (any en què Clickair i Vueling, que es van fusionar al juliol del 2009, van sumar 6,89 milions d'usuaris). Spanair va créixer un 10,6%, fins als 4,07 milions de passatgers. EasyJet va incrementar un 6,34% la seva activitat i Air Europa la va reduir en un 16%. Iberia va seguir amb el seu descens, amb una retallada del 19,5%.

Creixement del Prat

Amb tot, el Prat va registrar durant l'any passat 29,21 milions de passatgers, un 6,5% més que el 2009. Aquest increment és molt superior al del conjunt d'aeroports d'Aena, que va ser del 2,7%, i és el segon augment més important entre els deu principals aeroports europeus, només per darrere de Roma, que va créixer un 7,6%. No obstant, Barcelona encara és lluny de les xifres del 2007, quan va fregar els 33 milions de passatgers.

Durant el 2010 el Prat espera consolidar la seva recuperació i captar noves rutes. A Vueling donen per descomptat que Ryanair es convertirà en la segona aerolínia del Prat durant aquest any. La low cost d'Iberia preveu augmentar un 9% la seva oferta a Barcelona i aportar un milió de passatgers de connexió al Prat durant el 2011.

Spanair, per la seva banda, es concentra en un doble objectiu: aquest exercici hauria d'obtenir els seus primers beneficis en molts anys i espera captar nous recursos per obrir vuit rutes intercontinentals entre aquest any i el 2014. Buenos Aires, São Paulo i Ciutat de Mèxic són els primers destins que Spanair voldria operar directament des de Barcelona. Per a la seva expansió transoceànica la companyia requereix 150 milions d'euros.

stats