Publicitat
Publicitat

REESTRUCTURACIÓ DEL SECTOR AERI

L'aerolínia escandinava apunta que "no hi ha riscos immediats" per a la companyia catalana

SAS diu que el seu 11% a Spanair no val res

SAS, el grup escandinau que va vendre el 80% de Spanair el gener del 2009, detalla als seus comptes del 2010 que la seva participació a la companyia catalana s'ha devaluat en 26 milions des del setembre.

Scandinavian Airlines (SAS) va vendre el 80,01% de Spanair a un consorci català format per Catalana d'Iniciatives, Turisme de Barcelona, la Fira i alguns membres de la fundació d'empresaris FemCat el gener del 2009 pel preu simbòlic d'un euro. A més, l'aerolínia escandinava va perdonar als nous socis un deute de 500 milions d'euros. A canvi, els inversors catalans de Spanair es van comprometre a ampliar capital a la companyia per valor de 80 milions d'euros. Ara SAS ha reduït fins a "zero" la valoració comptable de la seva participació a Spanair, que és de l'11,6%.

SAS va fundar Spanair el 1986 juntament amb Gerardo Díaz Ferrán i Gonzalo Pascual, amos de Marsans. Després de recomprar les accions de Marsans i de no aconseguir rendibilitzar l'activitat de Spanair, SAS va decidir posar a la venda la seva filial espanyola, un procés en què es van interessar aerolínies europees com Lufthansa o Iberia, a més dels mateixos Díaz Ferrán i Pascual.

Però finalment va ser un grup d'institucions i empresaris catalans el que va apostar per prendre les regnes de Spanair per assolir l'objectiu de connectar Barcelona amb el món amb noves rutes intercontinentals. SAS es va mantenir com a soci industrial en conservar el 19,9% de Spanair, tot i que va deixar clar que acabaria sortint del capital.

La participació de SAS a Spanair s'ha diluït fins a l'11,6% durant els últims mesos fruit de l'ampliació de capital de 50 milions que ha realitzat la companyia. Els comptes de SAS presentats recentment fan una revelació significativa.

La valoració del paquet accionarial a Spanair ha passat de 229 milions de corones sueques (26 milions d'euros) a "zero" durant el tercer quatrimestre del 2010. El vice-conseller delegat de SAS, John Dueholm, es va limitar a explicar durant la presentació de resultats amb analistes: "Hem triat -bé, no ho hem triat, penso que és el que havíem de fer- reduir la valoració de les accions a Spanair fins a zero".

Spanair n'estava al corrent
Fonts de Spanair van comentar ahir que la companyia estava al corrent d'aquesta devaluació comptable, ja que és una decisió "que es va prendre durant el tercer trimestre de l'any". "Es tracta d'una mesura de prudència", van afegir.

SAS va un pas més enllà en el seu informe financer i quantifica l'impacte econòmic que tindria sobre la companyia una hipotètica fallida de Spanair. El preu que pagaria SAS seria 1.800 milions de corones (205 milions d'euros). No obstant, Duelhom va remarcar que amb la recent injecció de recursos a Spanair "no hi ha riscos immediats" per a la companyia catalana.

Els comptes de SAS (participada pels estats de Suècia, Dinamarca i Noruega) detallen que els deutes de Spanair sumaven 200 milions d'euros a finals del 2010. D'aquesta quantitat, 149 milions corresponen a un préstec que venç el 2014. A més, SAS ha avalat compromisos operacionals de Spanair (principalment el lloguer d'avions) per valor de 24 milions d'euros fins al 2014. Per últim, el grup escandinau va deixar 27 milions d'euros a Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (Ieasa), la societat que agrupa els inversors catalans, per completar l'ampliació de capital de 80 milions. Aquest préstec venç el 31 de desembre del 2011.

SAS preveia recuperar el deute gràcies a la generació de caixa de Spanair quan aquesta remuntés el vol. Però la necessitat de reestructurar la companyia i la crisi que ha patit el sector aeri a conseqüència de la conjuntura econòmica han fet impossible amortitzar el crèdit. Al contrari, els socis de Spanair han hagut de realitzar noves ampliacions de capital. La facturació del 2009 (últim exercici amb dades disponibles) va retrocedir un 40%, fins als 673,49 milions d'euros. La companyia va registrar unes pèrdues de 186 milions.

Spanair preveia capgirar la seva situació financera aquest any, però la companyia podria tornar a presentar números vermells el 2011, tal com va admetre el president de l'empresa, Ferran Soriano, en una entrevista amb l'ARA publicada diumenge passat. Soriano va explicar que la rendibilitat de la companyia dependrà de les inversions en l'obertura de noves rutes de curt i mig radi, necessàries per alimentar els futurs vols intercontinentals, que no arribarien abans del "2012 o 2013", segons Soriano.

El president va explicar que la companyia necessita 150 milions d'euros per desenvolupar el pla de vols de llarg radi i que s'estan buscant inversors institucionals i privats, ja siguin financers o aerolínies. Una de les cartes que juga fort la companyia és explorar complicitats amb altres companyies de l'aliança Star Alliance, com Singapore Airlines. Però l'objectiu final és implicar Lufthansa en el pla. Aquesta participació es precipitaria si el grup alemany adquirís SAS, tal com s'ha especulat insistentment, però de moment Lufthansa nega estar interessada en aquesta compra.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT