Publicitat
Publicitat

ESTALVI ENERGÈTIC

Sensors regulen la llum, l'aparcament o els contenidors

Sant Cugat estrena el primer carrer intel·ligent de Catalunya

Sant Cugat decideix passar de la teoria a la pràctica en les proves puntuals que es fan al voltant del concepte de smarts cities. Avui engega un pla integral en cinc àmbits que implica llum, aigua i escombraries.

Avui començarà a funcionar el primer carrer intel·ligent de Catalunya, a Sant Cugat del Vallès. Es tracta del carrer Cèsar Martinell, just a tocar de la rambla del Celler, allà on fa molts anys hi havia el camp de futbol i on ara s'aixeca imponent l'edifici d'un dels ajuntaments més sanejats de Catalunya. "Funcionem com una empresa", diu l'alcaldessa, Mercè Conesa.

L'alcaldessa, acompanyada del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, donaran el tret de sortida a una prova pilot en cinc àmbits que persegueix com a objectiu una redefinició de les contractes municipals de llum i escombraries perquè l'estalvi que aconsegueixin les empreses concessionàries reverteixi en millores que ja no haurà de pagar el consistori en altres partides de despesa ordinària. "Cal reduir aquesta despesa, que és un 40% del pressupost, per tenir més marge entre la poca inversió que podem fer i l'endeutament limitat que tenim", explica Conesa.

La concreció del pla integral que engegarà al carrer Cèsar Martinell -i que d'aquí sis mesos s'estudiarà estendre'l al centre però també a les urbanitzacions i fins i tot a altres ciutats com Lleida- preveu com a mesura més cridanera la regulació de la il·luminació en funció del trànsit de pas i de l'hora. L'analista d'Abertis Telecom Raül González, una de les empreses que amb Indra s'han implicat en el projecte, afirma que "s'abaixa la llum, però sempre n'hi ha perquè hi hagi percepció de seguretat". Les primeres proves d'aquesta setmana han registrat un 35% d'estalvi d'energia en els nous fanals, habitualment a una intensitat de 125 però que s'abaixen a 100 en absència de gent i a 80 a partir de dos quarts d'una de la matinada.

Sant Cugat també posa èmfasi en la regulació smart del trànsit, amb un sistema d'aparcament guiat i sensors de control de temps de recorregut a través de panells electrònics, wifi i Bluetooth. Un 30% dels vehicles que arriben al centre només busquen aparcament. Al marge dels activadors de reg, que ja s'apliquen a moltes ciutats, la recollida de brossa també comptarà amb dues aplicacions: el desplegament de detectors de contenidors plens i la instal·lació de papereres amb un sistema de compactació alimentat per energia solar. La conclusió és que el camió de les escombraries i el personal sabran per on ha de passar i per on no, faran recorreguts més curts i també s'estalviarà energia.

Un exemple per a la resta

Illes energèticament autosuficients, calefaccions centralitzades, avantatges fiscals en l'extensió de plaques solars o la potenciació dels vehicles elèctrics són altres mesures que també estan prenent moltes ciutats catalanes per afavorir la sostenibilitat i promoure l'estalvi energètic. El model de pla integral de Sant Cugat del Vallès, el primer d'aquestes característiques que es fa a Catalunya, servirà de full de ruta per a la resta de municipis.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT