AUTOMOCIÓ
Crònica 07/10/2011

Seat competeix amb Skoda per atreure producció al Prat

El fabricant de caixes de canvis Gearbox, filial de Seat, competeix amb la planta txeca de Skoda per produir un nou sistema de canvi de marxes per al grup Volkswagen a partir de l'any que ve.

Elena Freixa
2 min
La planta de Gearbox és una de les proveïdores dels sistemes de canvi de marxes de vehicles del grup Volkswagen.

BarcelonaEl consorci alemany Volkswagen decidirà aviat on fabricarà un nou canvi de marxes per als vehicles grans de les seves principals marques (Volkswagen, Seat, Skoda i Audi). L'elecció de la planta del Prat de Llobregat suposaria diversificar la producció, actualment centrada en els sistemes de canvis de cotxes més petits com el Polo i l'Ibiza, i guanyar fortalesa com a planta proveïdora del grup. La principal competència, segons van explicar fonts properes a l'empresa, ve de la planta de Skoda a la República Txeca. Alemanya també és una opció, tot i que actualment les instal·lacions ja treballen prop de la saturació. La fortalesa de Gearbox radica en la capacitat de la fàbrica del Prat de Llobregat per absorbir aquesta càrrega de feina. Fins i tot podria repercutir en un augment de plantilla. Actualment hi ha un miler de treballadors fixos i un grup de 200 temporals.

El nou sistema de canvi de marxes servirà per abastar, entre d'altres, el model Exeo de Seat. Fabricar-lo a casa comportarà un abaratiment dels costos de producció i logístics, segons les mateixes fonts.

El conveni, pendent de tancar-se

La flexibilitat també és una variable que Volkswagen té en compte a l'hora d'adjudicar nova producció. Des de l'agost, la planta de Gearbox s'ha sotmès a unes obres que han permès que guanyi eficiència posant en marxa nous torns de treball, com ara un torn voluntari els caps de setmana. Aquesta flexibilitat encara pot augmentar quan la direcció de Seat i el comitè pactin el nou conveni col·lectiu. Avui hi ha una nova reunió de negociació.

Els plantejaments de l'empresa passen per augmentar el nombre efectiu de jornades laborals i ampliar el nombre de torns de treball per assumir en el futur càrregues de treball més grans, ja que el pla de la marca preveu portar la fàbrica de Martorell al límit de capacitat. Per fer-ho ha engegat una ofensiva comercial que implica el llançament de nous productes (un cada trimestre) durant l'any que ve. El primer és el Mii, un cotxe petit que es posarà a la venda a Espanya al novembre i que es fabricarà a Bratislava. El projecte és compartit amb Volkswagen i Skoda, que també faran allà les seves versions d'aquest vehicle. La marca de Martorell també treballa en el llançament dels nous Ibiza i León per al 2012.

La recent recaiguda econòmica dels mercats europeus, però, ha deixat tocada la producció del quart trimestre de l'any. Les línies de l'Ibiza i l'Altea reduiran d'aquí unes setmanes i fins a finals del 2011 el ritme de producció diari en més de 200 unitats. Aquesta revisió obligarà a recol·locar uns 600 treballadors, alguns dels quals passaran a formar part del tercer torn de la línia de l'Audi Q3 que començarà aviat.

stats