LABORAL
Crònica 15/09/2011

Seat negocia una paga per benecifis

Sindicats i direcció encaren la recta final per pactar un nou conveni que vinculi els sous dels treballadors als resultats de l'empresa sense abandonar l'IPC i les clàusules de revisió salarial.

Elena Freixa
2 min
Reordenació a la fàbrica La direcció proposa un nou sistema de vacances i flexibilitat per ampliar els torns de treball setmanals a la planta de Martorell.

Barcelona.Seat ha fet avenços importants amb els representants de la plantilla per ser una de les primeres empreses de l'Estat a implantar un sistema de retribució que vagi més enllà de la inflació i inclogui una paga de fins a 500 euros per treballador lligada als beneficis. El model, que és un dels eixos principals del pròxim conveni a cinc anys que es negocia des de fa mesos, emula el que Volkswagen aplica a fàbriques com la que té a Navarra. Es desenvoluparia en dues fases: una primera en l'escenari de pèrdues actual i una segona a partir del 2013, que és quan la companyia espera deixar enrere els números vermells dels últims anys.

Mentre durin les pèrdues el sou pujaria l'IPC més un 0,1%, que aniria en augment dècima a dècima fins a un 0,5% a mesura que es retallin els números negatius. Un cop arribin els beneficis els treballadors rebrien la paga de 500 euros. D'aquests, 150 euros vindrien lligats als resultats positius de Seat i la resta en funció del compliment d'objectius de productivitat i qualitat, segons van explicar fonts de la companyia. El president del comitè d'empresa, Matías Carnero, va valorar que les converses sobre l'aspecte salarial "estan en el bon camí", tot i que encara falten detalls per abordar en reunions com la que avui mantindran empresa i sindicats.

Un altre dels aspectes delicats de la negociació del conveni és la flexibilitat. Seat proposa canvis en les vacances, de manera que s'obligui a fer només tres setmanes a l'estiu i la quarta s'assigni per sorteig. Aquesta setmana mòbil es compensaria amb una paga de 52 euros per dia a cada treballador.

Carnero va afegir que encara estan verds els acords en temes socials que demana el comitè com ara la reducció de jornada anual en dos dies els pròxims cinc anys, i detalls sobre les pauses durant la jornada i els permisos, entre d'altres.

Seat també ha iniciat aquest mes la contractació de treballadors temporals (poden arribar a ser més de 200) coincidint amb l'inici de producció del Q3. Els temporals aniran a cobrir les reduccions de jornada i l'absentisme, entès com a baixes per malaltia o maternitat, per exemple. Amb la seva entrada a les línies 1 i 2, l'empresa alliberarà personal més veterà que entrarà a la línia 3, on es fabrica el nou Audi. Carnero va explicar que hi ha hagut problemes per l'entrada de centenars de treballadors nous de cop, mentre que l'empresa diu que han estat disfuncions pròpies de qualsevol llançament d'un nou model.

stats