Contra Crònica
Crònica 01/02/2011

Senyora amb abric de bisó idolatra inspector d'hisenda

2 min

El gran Manuel Vázquez Montalbán va escriure que "l'aznaritat és cellajunta i plana". El discurs d'Aznar és eixut, directe, de Castella, però embogeix la militància del PP de Chamberí, xamfrà Salamanca, el partit que té mala consciència perquè no sap si vol que Rajoy guanyi. Són uns simpatitzats fidels i previsibles: senyors amb gomina i mocador a la solapa de l'americana; senyores amb abric de bisó, que van a la perruqueria abans d'escoltar Aznar i que fan soroll amb les joies quan exerceixen de claca devota. És una militància (segons els organitzadors ahir eren 500) que es pot permetre passar un matí de dilluns feiner a l'Hotel Intercontinetal: catifa vermella, làmpares de cristall enceses a les 11.30 h.

Entre els assistents, cap cara de la direcció marianista, només María Dolores de Cospedal, que hi intervenia. Hi ha en canvi l'incombustible president fundador del PP, Manuel Fraga, que no se'n perd ni una. L'acte comença i el presentador s'equivoca: presenta el candidat a l'alcaldia de Sevilla, Juan Ignacio Zoido, com a aspirant a l'alcaldia de Madrid. Hi ha riures malèvols a la platea. Els que es reuneixen en aquests actes de FAES no senten gaire estima per l'alcalde Ruiz-Gallardón, a qui veuen gairebé com un quintacolumnista del PSOE ficat a casa. Les rialletes són moderades perquè a primera fila hi ha la senyora d'Aznar, Ana Botella, que és tinent d'alcalde de l'Ajuntament i s'ho podria prendre malament.

"Molt de dretes"

Quan pren la paraula el diputat Elorriaga Pisarik recorda que ell va treballar a les ordres d'Aznar i que tots dos són inspectors d'hisenda. S'entén que ho diu: a) per deixar clar qui ha manat sempre, abans i ara, i b) per donar més credibilitat als arguments econòmics que desgrana per concloure que només l'estat recentralitzat i unit és eficaç. El seu discurs és curiós, venint de qui ve. L'any 2008, quan era el responsable de comunicació de la campanya del PP a les eleccions generals, va provocar un terrabastall quan va desvetllar al Financial Times l'estratègia de màrqueting polític del seu partit. Va admetre que volien desmobilitzar l'electorat socialista buscant la fragmentació amb temes com "el nacionalisme" i va reconéixer que el PP tenia una imatge "molt de dretes". Aleshores a ell se l'enquadrava en el sector centrista. Poc després de la derrota, va fer un article contra Rajoy, va jugar una carta equivocada i va perdre. Ara torna, justament de la mà del think tank neocon de la FAES.

Aznar també fa broma amb la seva condició d'inspector d'hisenda. L'aplaudeixen quan denuncia els "miniestats" autonòmics. Potser com deia Vázquez Montalbán, versionant Machado, haurem d'assumir que "el centralisme ha vingut i ningú sap com ha sigut".

stats