AEROLÍNIES
Crònica 05/07/2011

Spanair condiciona la seva venda a tenir un 'hub' al Prat

L'aerolínia ha condicionat el mandat de venda signat amb el banc d'inversió Lazard a aconseguir que els nous inversors es comprometin a tenir a l'aeroport de Barcelona una base de vols intercontinentals.

Ignasi Pujol
3 min
Spanair condiciona la seva venda a tenir un 'hub' al Prat

Barcelona.Spanair ha inclòs en el contracte signat amb el banc d'inversió Lazard per trobar un soci industrial que l'única condició sine qua non per tancar l'operació serà el compromís del comprador d'establir un hub (centre de connexió de vols) intercontinental a l'aeroport del Prat. Aquest és, de fet, l'objectiu prioritari de les institucions i empresaris que van comprar Spanair a l'escandinava SAS el gener del 2009.

Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (Ieasa), la societat que vehicula la participació dels inversors catalans a Spanair -té un 85% del capital-, va aprovar la setmana passada donar a Lazard el mandat de venda de la companyia. Spanair necessita a curt termini una injecció de 150 milions d'euros per recapitalitzar-se i tirar endavant el seu pla d'operar vols transoceànics des del Prat.

Spanair ha sondejat companyies com Turkish, Avianca i Lufthansa, però les converses no han derivat en cap acord. La primera opció i la que semblava més pròxima era la d'arribar a un pacte amb l'alemanya Lufthansa, sòcia de referència de l'aliança aèria Star Alliance, de la qual Spanair és l'únic soci a Espanya. No obstant, Lufthansa ha fet un pas enrere ofegada per les dificultats de l'entorn econòmic (durant el primer trimestre de l'any va registrar unes pèrdues de 507 milions).

Fonts pròximes a la companyia han explicat a l'ARA que no s'han posat límits accionarials als nous socis, tot i que els socis catalans voldrien mantenir el control de la companyia. El que sí que és imprescindible, segons les mateixes fonts, és mantenir els plans de convertir Barcelona en un aeroport de referència mundial amb vols directes a les principals capitals del món. Aquesta és la mancança més important de la infraestructura catalana, tal com ha posat de manifest de forma reiterada durant els últims anys la societat civil.

Spanair espera tancar un acord de venda aquest mateix estiu, tot i que l'operació podria demorar-se fins a l'octubre.

La companyia aèria va tancar l'exercici del 2010 amb números vermells, tot i que molt inferiors als de l'any anterior. Concretament, Spanair va perdre 116 milions d'euros l'any passat, un 37,5% menys que el 2009. La facturació va caure un 9%, fins als 608 milions.

Principal soci

Després de successives ampliacions de capital, la Generalitat s'ha convertit en el soci de referència de Spanair, fins a controlar-ne prop d'un 40% entre participacions directes (a través de les empreses públiques Avançsa i Cimalsa) i indirectes (Catalana d'Iniciatives, Fira de Barcelona).

La resta de socis són un grup d'empresaris de la fundació FemCat (que sumen un 20,8% de les accions), el consorci Turisme de Barcelona (13,4%), SAS (11,9%) i els empleats de la companyia.

El Govern ha expressat que no pensa invertir a Spanair si no veu una nova mostra d'interès del capital privat. L'executiu català ha nomenat recentment Miquel Lladó com a controller a Spanair. Lladó, expresident de Bimbo, és un home de la màxima confiança de Joan Sureda, director general d'Indústria, que l'ha designat per fer seguiment de la inversió de la Generalitat a la companyia aèria.

Spanair va registrar 1,64 milions de passatgers a Barcelona entre el gener i el maig, xifra que equival a un 13% del total d'usuaris. La companyia veu en la seva quota a Barcelona un dels principals actius de l'operació, ja que, especialment després de la inauguració de la terminal 1, el Prat té un gran potencial de creixement i cap companyia de vols de llarg radi que hi tingui base estable, a diferència de Madrid, el feu d'Iberia més important.

El president de Spanair, Ferran Soriano, i el conseller delegat, Mike Szücs, han liderat fins ara la cerca de nous inversors per a la companyia.

stats