Publicitat
Publicitat

AEROLÍNIES

Spanair contracta el banc d'inversió Lazard per trobar comprador

Ieasa, principal accionista de Spanair, ha aprovat la contractació del banc de negocis Lazard per trobar nous inversors. L'aerolínia necessita rebre nous recursos per garantir la seva viabilitat.

Iniciatives Empresarials Aeronàutiques SA (Ieasa), societat inversora que vehicula la participació d'empresaris i institucions catalanes a Spanair, ha contractat el banc d'inversió Lazard per trobar nous accionistes per a l'aerolínia. El consell d'administració d'Ieasa va aprovar el mandat de venda la setmana passada. Ieasa controla el 85% de les accions de Spanair. L'escandinava SAS, l'11% i els treballadors de la companyia, la resta. A Ieasa estan representats el Govern (que suma prop del 40% del capital de Spanair), Catalana d'Iniciatives, Turisme de Barcelona, la Fira i empresaris de FemCat.

Un portaveu de Spanair va confirmar ahir la decisió de recórrer a Lazard i va assegurar que el paquet que es posa a la venda és minoritari. Spanair porta mesos buscant nous inversors. La companyia necessita recursos per, d'una banda, assegurar la seva supervivència i, de l'altra, finançar el pla de vols intercontinentals des de l'aeroport del Prat, l'objectiu prioritari dels inversors catalans que van adquirir la companyia el 2009. Per tot plegat es requereixen prop de 300 milions d'euros.

Spanair va perdre 186 milions el 2009 i va tancar en números vermells també el 2010, tot i que l'empresa no els ha concretat. El pla de negocis dibuixava un 2011 amb beneficis, però la competència del sector i l'augment del preu del combustible fan difícil pensar que això passi. Fins ara, el president de Spanair, Ferran Soriano, ha liderat la cerca de nous inversors, però els accionistes han optat ara per donar el mandat de venda a un banc inversor, especialitzat a afavorir operacions corporatives. Lazard era la firma que va dirigir Rodrigo Rato abans d'accedir a la presidència de Caja Madrid. Entre les últimes operacions que ha mediat Lazard a Espanya hi ha la segregació de Saba Infraestructures d'Abertis, l'entrada del grup xinès HNA a NH Hoteles i l'opa d'ACS sobre Hotchief. Lazard també assessora la sortida a borsa de Bankia.

El pla inicial de Spanair passava per donar entrada a l'alemanya Lufthansa en el capital, ja que és el soci de referència de l'aliança Star Alliance a Europa i no té una forta presència a la Península. Però les turbulències financeres que pateix el sector (Lufthansa va perdre 507 milions el primer trimestre de l'any), sumada a la pròpia crisi econòmica internacional, han fet impossible trobar nous inversors. Àsia i els Emirats Àrabs Units semblen ara la millor opció per captar fons.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va dir el 18 de juny en una entrevista a l'ARA que "el sector públic català no pot aportar més diners a Spanair, tret que el sector privat s'hi llanci".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT