Publicitat
Publicitat

EL FUTUR DE L'AEROLÍNIA CATALANA

Trias admet que els socis actuals hauran d'invertir més

Spanair rebrà més diners públics tot i l'entrada de Qatar

L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, reconeix que Spanair requerirà noves aportacions públiques en la nova etapa, tot i l'entrada de Qatar Airways. Diu que l'operació està "bastant avançada".

L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va sorprendre ahir durant el balanç de l'activitat de la Fira de Barcelona durant el 2011 en trencar l'hermetisme de les últimes setmanes sobre la venda del 49% de Spanair a Qatar Airways.

A preguntes dels periodistes, Trias va admetre que els actuals socis de l'aerolínia catalana "hauran de continuar aportant diners" a la companyia fins i tot després de la incorporació del nou soci industrial. Spanair "requerirà més aportacions", va dir l'alcalde.

L'Ajuntament és un dels principals accionistes de la companyia aèria a través de Catalana d'Iniciatives, Fira de Barcelona i Turisme de Barcelona, tot i que la majoria del capital de Spanair és en mans de la Generalitat, gràcies a les participacions directes (a través de les empreses públiques Cimalsa i Avançsa) i indirectes (Catalana d'Iniciatives i Fira de Barcelona).

L'aerolínia, adquirida a principis del 2009 per un grup d'inversors catalans, ha sobreviscut fins ara gràcies a les aportacions públiques, ja siguin injeccions de capital o crèdits a altres accionistes. Fa uns mesos el Govern va aprovar un préstec participatiu (és a dir, que es pot canviar per accions) de 56 milions a la companyia i la Fira (que ja és el primer accionista individual de Spanair, amb un 24,1% del capital) ha injectat 25 milions d'euros més a l'empresa gràcies a un préstec de l'Ajuntament de Barcelona.

Fins ara no s'havia verbalitzat el paper futur de les administracions a Spanair després de la possible entrada de Qatar Airways, però ahir Trias ho va deixar clar: el nou soci farà una aportació important (fins ara es parlava de 150 milions d'euros), però qui es mantingui en el capital hi haurà de seguir invertint.

L'alcalde va explicar que l'operació de Qatar està "bastant avançada, però falta tancar-la del tot". Spanair i Qatar van signar un protocol que marcava el dia 21 de desembre com a data límit per arribar a un acord, però ambdues parts s'han concedit una setmana més a causa de la complexitat de l'operació, tal com va avançar l'ARA dimecres.

Justament, una de les qüestions que ara hi ha sobre la taula és la definició de les futures aportacions de capital. Fonts properes a les negociacions expliquen que les administracions estan intentant minimitzar les seves aportacions futures, però també remarquen que el nou escenari dotarà la companyia d'un pla de viabilitat més sòlid. En funció de l'equilibri de forces del nou accionariat -que ara mateix també s'està negociant-, els socis hi hauran d'injectar més diners o menys.

El conseller d'Empresa i Ocupació, Francesc Xavier Mena, va declinar fer comentaris fins que els "negociadors" culminin les converses per incorporar el nou soci al capital.

Balanç de la Fira de Barcelona

El president del consell d'administració de la Fira de Barcelona, Josep Lluís Bonet, i el director general, Agustín Cordón van fer balanç ahir de l'activitat de la institució, juntament amb Trias i Mena. La Fira de Barcelona tancarà l'any amb una facturació de 114,1 milions d'euros, un 2,3% per sobre del que preveia el pressupost, tot i la caiguda de l'activitat firal a Espanya. La xifra suposa un 12,3% més que l'any anterior, però un 1,7% menys que fa dos anys (es tendeix a comparar anys senars perquè es programen les mateixes fires, ja que algunes son bianuals). El benefici abans d'impostos serà d'11 milions.

Durant aquest any s'hauran organitzat 65 salons i congressos, entre els quals han destacat el Mobile World Congress, Construmat, el Saló de l'Automòbil i l'Itma. Per al 2012 es preveuen uns ingressos de 114 milions gràcies a fires com Alimentària, Hostelco i The Brandery. S'estrenaran el saló de gestió hospitalària MIHealth i Seafood, dedicat a la indústria pesquera.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT