AEROLÍNIES
Crònica 02/10/2011

Spanair guanya temps a l'espera d'un comprador

El Govern ha aprovat, a través de l'empresa pública Avançsa, un crèdit participatiu de 56 milions d'euros a Spanair perquè la companyia aèria pugui afrontar amb garanties la temporada d'hivern vinent.

Ignasi Pujol
2 min
Spanair, amb base al Prat, aquest any  ha reduït la seva flota de 44 a 31 avions.

Barcelona.Nou baló d'oxigen per a Spanair. La Generalitat ha aprovat un crèdit participatiu de 56 milions d'euros a la companyia aèria catalana, que d'aquesta manera afronta amb més garanties l'activitat dels pròxims mesos.

La temporada d'hivern, que comença l'últim dia d'octubre, sempre és el principal escull financer per a les aerolínies, ja que és el període en què baixa el volum de passatgers i són més sensibles a les alces del preu del petroli.

L'executiu català ha aportat els nous recursos a través de l'empresa pública Avançsa, l'antiga Eplicsa (anomenada la Sepi catalana). Des de l'any passat la Generalitat és l'accionista de referència de l'aerolínia, ja que controla prop del 40% del capital entre participacions directes (a través d'Avançsa i Cimalsa) i indirectes (Catalana d'Iniciatives i Fira de Barcelona).

A finals de juny, Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (Ieasa), societat inversora que vehicula la participació d'empresaris i institucions catalanes a Spanair, va contractar el banc d'inversió Lazard per trobar nous accionistes per a l'aerolínia. L'objectiu és aconseguir un comprador que aporti 150 milions d'euros, la quantitat que la companyia diu que necessita per començar a operar vols intercontinentals des de Barcelona.

En principi, l'aportació del Govern a Spanair per aquest any havia de ser només de cinc milions d'euros, tal com es desprenia dels pressupostos públics. No obstant això, fonts del sector expliquen que la nova injecció de recursos públics ha arribat perquè el Govern considera molt factible l'arribada de nous socis.

De fet, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va manifestar fa uns mesos que la Generalitat no aportaria nous recursos a Spanair si no veia una aposta del sector privat en la companyia.

La fórmula del préstec participatiu permet a Avançsa la possibilitat de canviar el crèdit per accions de la companyia, decisió que encara no s'ha produït.

Dificultats financeres

Spanair, que demà reunirà el seu consell d'administració, declina pronunciar-se sobre el procés de compra.

La companyia, adquirida el 2009 per empresaris i institucions catalanes amb l'objectiu de convertir l'aeroport del Prat en un hub (centre de connexió de vols), va perdre 116 milions d'euros l'any passat, un 37,5% menys que l'any anterior, i va facturar un 9% menys, fins als 608 milions. El consell de dilluns ha d'aprovar el pressupost per al 2012, que també preveu pèrdues.

stats