TRANSPORT
Crònica 20/12/2011

El preu de la T-10 puja un 12% i el bitllet es dispara a dos euros

Sacsejada al transport públic i al transport privat. L'Autoritat Metropolitana del Transport apuja preus, salva el metro de matinada i elimina línies de bus de Ferrocarrils i de busos nocturns.

Albert Balanzà
2 min
El nou sistema tarifari castiga l'usuari local esporàdic i els turistes i premia els compradors de títols de llarg termini.

BARCELONA.El consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va confirmar ahir a l'alça, molt per sobre de l'IPC, les previsions d'augment de tarifes que registren com a dades més impactants la pujada de la targeta T-10 un 12% fins als 9,25 euros (abans valia 8,25 euros) i l'arribada del bitllet senzill als dos euros (abans 1,45 euros) i un augment del 38%. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va justificar l'encariment en la reducció significativa de l'aportació de l'Estat (un 43,5% menys) i va explicar més concretament que a partir de l'1 de gener hi haurà "uns increments de preu en favor dels abonaments", tenint en compte que la T-Mes i la T-Trimestre seran lleugerament més barates (50 € i 135 €, un euro i cinc euros més barates que ara).

Amb aquesta maniobra, al marge de guanyar liquiditat en uns pressupostos que tot i els 1.563 milions d'euros no permeten gairebé cap marge de nova inversió, l'ATM busca un canvi de model cap al sistema de tarifes vigent en països europeus com el Regne Unit, que penalitza molt el bitllet senzill i premia l'abonament de llarg termini. El Govern, segons Recoder, també vol fer un pas significatiu cap a un sistema de cost sufragat al 50% entre les aportacions de les administracions i dels usuaris i defensa que ara mateix el bitllet senzill l'utilitzen un 6% dels viatgers.

La nova proposta que entrarà en vigor el 2012 incorpora un títol nou com la T-Trimestre per a aturats, a meitat de preu, però no elimina la quota de 35 euros d'inscripció de la T-12, que va ser motiu de polèmica política en l'anterior mandat a l'Ajuntament de Barcelona, ni engega la T-16, una promesa del govern de Xavier Trias que el consistori confia a estrenar abans que s'acabi el mandat.

Adéu a busos on arriba el metro

La xarxa de transport públic, tot i les veus que subratllen que és insostenible l'oferta de metro de matinada perquè és la més deficitària (l'usuari només cobreix un 20% del cost), mantindrà el metro els dissabtes a la nit. Però aquest mateix servei sí que se suprimirà en els ramals urbans de Ferrocarrils de la Generalitat que arriben a altes hores a Sarrià o al Tibidabo. També passaran a millor vida les ampliacions d'horari en dies de futbol.

De la mateixa manera que va fer el Govern amb una desena de línies interurbanes deficitàries, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) també va aprofitar ahir la sacsejada en el model de transport i en els preus per confirmar la suspensió de quatre línies d'autobús a Barcelona (la 31 entre Hospital Clínic i Canyelles, la 35 entre l'Hospital de Sant Pau i Santa Coloma, la 105 entre el Prat i l'aeroport i la 158 entre Collblanc i Sant Just Desvern). La tesi oficial és que aquestes línies han quedat infrautilitzades amb l'ampliació del metro. També tres línies més no funcionaran en cap de setmana: la 58 de la plaça Catalunya a l'avinguda Tibidabo (dissabte), la 75 de les Corts al Tibidabo (dissabtes i festius) i la 91 de la Rambla a la Bordeta (festius). Totes les línies de bus de barri, amb excepció de la 111 del Tibidabo i la 116 de la Salut, deixaran de funcionar en dia festiu.

L'Ajuntament de Barcelona farà avui les seves valoracions, però ahir el PSC ja va avançar-se a la picabaralla acusant Trias d'augmentar preus i "incendiar els barris".

stats