Publicitat
Publicitat

EMPRESES PÚBLIQUES

La concessionària dels túnels de Vallvidrera s'endeuta per poder fer inversions

Tabasa rep 125 milions del BEI i estrena etapa

Davant la falta de diners públics, la Generalitat vol que les empreses públiques aprofitin la seva solvència per endeutar-se. Tabasa ho acaba de fer en rebre un crèdit del Banc Europeu d'Inversions.

Tabasa, l'empresa pública que explota la concessió dels túnels de Vallvidrera, és una de les companyies que ha estat cridada pel Govern perquè tingui un paper protagonista davant les restriccions pressupostàries en la construcció d'obra pública. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va explicar en una entrevista a l'ARA publicada el 18 de juny que en l'actual context econòmic el Govern està obligat a recórrer a la capacitat d'endeutament de les empreses públiques. Són companyies que generen recursos per si mateixes i que poden assumir préstecs bancaris sense llastar els pressupost del departament de Territori i Sostenibilitat, que ha patit una retallada del 20% per a aquest any. De fet, Recoder continua amb la línia traçada pel tripartit, que va encarregar a Tabasa un pla d'infraestructures i actuacions de mobilitat per valor de 900 milions d'euros.

El Banc Europeu d'Inversions (BEI) ha aprovat durant els últims dies un crèdit de 125 milions d'euros a Tabasa per finançar algunes de les inversions encomanades per la Generalitat. Aquest préstec ratifica aquesta voluntat d'endeutament, amb l'avantatge que suposa obtenir finançament del banc de la UE, que en tractar-se d'una entitat sense ànim de lucre que es nodreix de les aportacions dels estats membres, ofereix diners a llarg termini i amb interessos baixos.

Tabasa, controlada en un 96% per la Generalitat, només tenia fins al moment un préstec de 25 milions subscrit l'any passat amb Bankinter. El mateix BEI ja va concedir un crèdit de fins a 39 milions a Tabasa el 1991, any d'inauguració dels túnels de Vallvidrera. Aquest préstec va vèncer el març passat.

Tabasa va facturar 40,3 milions d'euros l'any passat i va tancar el dotzè exercici consecutiu en què registrava beneficis, amb uns guanys de 8,29 milions d'euros. Els fons propis de l'empresa pública ascendeixen a 362 milions i fonts properes a Tabasa apunten que la capacitat d'endeutament de la companyia podria arribar als 500 milions d'euros.

Tabasa cita algunes de les actuacions estrella d'aquest pla en la seva sol·licitud de crèdit al BEI. Es tracta del carril per a vehicles d'alta ocupació (VAO) i autobusos ràpids a l'autopista C-58 o la remodelació de l'estació de Ferrocarrils a Gràcia. En els últims mesos s'ha especulat amb la privatització de Tabasa, fórmula que ara com ara no convenç Recoder, que coneix bé la companyia perquè va ser-ne conseller quan era l'alcalde de Sant Cugat del Vallès.

Avui mateix es preveu que la Generalitat formalitzi un contracte amb la firma d'auditoria i consultoria PricewaterhouseCoopers (PwC) perquè s'encarregui de fer una valoració econòmica de Tabasa. L'empresa pública ha encarregat a PwC que tingui en compte diversos escenaris possibles, que inclouen "capital públic, privat o mixt", segons consta al plec de condicions que ha assumit la consultora. Tabasa pagarà a PwC 82.600 euros per l'informe, el qual haurà de lliurar al Govern en un període de set setmanes.

Tabasa és, des de fa anys, una de les empreses públiques candidates a ser privatitzades en cas que el Govern ho necessiti. Això s'explica pel seu previsible atractiu de mercat, ja que es tracta d'una companyia que té beneficis i genera caixa de manera recurrent. El departament d'Economia està analitzant minuciosament quines són les possibilitats del Govern per obtenir recursos i estudia des de les privatitzacions d'empreses fins a la venda d'edificis públics.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT