Publicitat
Publicitat

DISTRIBUCIÓ DE VEHICLES

Els partits busquen com frenar una llei que ha enfrontat fabricants i concessionaris

Toca arreglar el nyap dels cotxes

L'enfrontament que ha comportat la llei que obliga els fabricants a recomprar els vehicles ha obligat tant els partits que hi van donar suport com els que no ho van fer a treballar per canviar la legislació.

És evident que la llei que es va aprovar fa dues setmanes per permetre que els concessionaris retornin sense cap recàrrec els vehicles que no hagin venut en 60 dies als fabricants beneficia els primers i perjudica els segons. Si algú en dubtava, no ha hagut d'esperar gaire per observar l'eufòria dels uns, que ho van qualificar com la solució "als abusos i les arbitrarietats" i les crítiques dels altres, que van afirmar que posava en risc les inversions a l'Estat i van amenaçar amb no assistir al Saló de l'Automòbil.

Els partits que van votar aquesta esmena a la llei d'economia sostenible, després de veure la guerra que han provocat entre fabricants i concessionaris, reconeixen que es van equivocar i hi volen posar remei perquè van legislar sense haver parlat amb totes les parts afectades. Els vots que van aprovar la norma van ser els del PP, CIU, PNB, Coalició Canària, BNG, Na Bai i UPyD, mentre que el PSOE, IU-ICV-EUiA i UPN hi van votar en contra.

Ara tots estan d'acord a fer el que sigui perquè la llei aprovada, publicada al BOE, no s'apliqui. Serà difícil, però, buscar la fórmula. De moment, el ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, va anunciar ahir després d'una reunió amb representants autonòmics, que per contrarestar-la vol aprovar d'aquí tres mesos l'avantprojecte de la nova llei de contractes de distribució. Aquesta norma, que s'aplica en tots els tipus d'indústria, permetria deixar l'altra sense efecte.

El problema són els tres mesos que falten per a la seva aprovació. Caldrà veure si n'hi ha prou amb un acord de bona fe amb els concessionaris i els fabricants o bé és necessari reformar la llei al Congrés, poques setmanes després que es comenci a aplicar, perquè la guerra no arribi a les mans. "S'ha d'eliminar com sigui, perquè alguns que volien fer un gol s'han acabat fent un autogol", van exposar fonts socialistes a l'ARA, que van aprofitar per preguntar-se "quins interessos" hi va haver darrere la votació.

El ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, es va comprometre amb les autonomies que tenen plantes automobilístiques a buscar "una solució de consens". Fer màns i mànigues per encarrilar el conflicte a espais comuns és el principal objectiu del ministre aquesta setmana. Per això avui es reunirà amb el sector i s'espera que al llarg d'aquesta setmana també ho faci amb els sindicats i la patronal. Fonts de CiU van valorar positivament a l'ARA que "per fi" el govern espanyol vulgui negociar.

Rectificació
El portaveu de CiU al Congrés, Josep Antoni Duran i Lleida, va criticar l'actuació del govern espanyol, ja que considera que el conflicte ha esclatat perquè el govern espanyol no va ser capaç de negociar amb les parts per fer una llei de distribució que li demanaven diverses iniciatives parlamentàries. També va voler donar importància al fet que les pimes estiguin contentes amb aquest acord que perjudica les plantes de Seat i Nissan establertes a Catalunya. Tot i això, va reconèixer que el seu grup s'havia equivocat, ja que va donar suport a la negociació entre les parts.

Ahir a la tarda el president de Catalunya, Artur Mas, també va fer gestions per evitar que la bola es faci gran, i es va reunir amb l'associació de fabricants Anfac. La posició del Govern és que cal buscar un "punt intermedi" al sector per unir els interessos dels uns i els altres. El portaveu, Francesc Homs, va donar importància al fet que el diàleg entre el Govern i els fabricants no s'hagi trencat, com demostra la reunió. Va defensar que la posició de CiU al Congrés "no va ser fruit de la improvisació".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT