Publicitat
Publicitat

LA POLÍTICA EXTERIOR ESPANYOLA

El president espanyol no se'n surt a l'hora de trobar aliats sòlids fora d'Espanya

Trencar l'aïllament, la gran urgència de Rajoy

Mariano Rajoy confessava fa anys, mig en broma, que el que més l'espantava del càrrec de president espanyol era haver d'agafar tants avions. Aleshores no podia ni imaginar-se com es complicarien les coses. Ara, ja a la Moncloa, ha hagut d'accelerar contra rellotge la seva agenda internacional i desplegar una ofensiva de viatges a l'estranger que, habitualment, els caps de l'executiu espanyol es reserven per a la segona legislatura.

La crisi d'YPF, provocada pel govern de l'Argentina, ha encès les alarmes a l'entorn del president i ha evidenciat que tenen un problema que han de resoldre amb urgència. Als responsables ministerials encarregats de frenar l'expropiació de la petroliera el gest de Cristina Fernández de Kirchner els va agafar totalment a contrapeu i sense marge de reacció.

La diplomàcia econòmica

Guiat pel seu cap de gabinet, el diplomàtic català Jorge Moragas, ara Rajoy prova de teixir una xarxa de complicitats a l'Amèrica Llatina que reforci la seguretat jurídica de les empreses espanyoles amb inversions estratègiques a la zona. Els grans aliats que persegueix el nou inquilí de la Moncloa són Mèxic, Colòmbia, Xile i, sobretot, el Brasil. Segons dades del ministeri d'Exteriors, Espanya és el tercer inversor estranger en aquell país. És el segon destinatari de les inversions espanyoles a l'Amèrica Llatina.

Condicionat pels últims esdeveniments, a corre-cuita, Rajoy prova de portar a la pràctica la seva idea de "diplomàcia econòmica", una promesa electoral destinada a prioritzar els interessos de les multinacionals de capital espanyol al món. De fet, el ministre José Manuel García-Margallo té una inqüestionable formació econòmica i fins i tot s'havia especulat amb la possibilitat que ocupés la cartera que finalment va recaure en Luis de Guindos.

La marca Espanya no ven

El 15 de maig el govern espanyol ha de presentar una de les seves propostes estrella de projecció exterior: la marca Espanya. L'accident del rei a Botswana ha obligat a posposar-ne la posada en escena prevista per a aquesta setmana. Margallo va recordar que el monarca espanyol ha predicat amb l'exemple a l'hora de practicar la diplomàcia econòmica, en qüestions com la construcció de l'AVE a la Meca.

De moment, però, la marca Espanya no ven. Ni a Europa ni als Estats Units. Tot i que al febrer el ministre d'Exteriors va dir solemne a Hillary Clinton "Espanya ha tornat", la resposta tèbia de l'administració Obama a la nacionalització d'YPF és molt significativa. A Europa, els aliats de Rajoy, com Nicolas Sarkozy, no es cansen de fer llenya de l'arbre caigut espanyol. I ara, si es produís el triomf d'Hollande, encara està més sol. No deixa de ser simptomàtic que el PP es queixi molt poc de l'herència rebuda de Miguel Ángel Moratinos.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT