BARCELONA
Crònica 14/04/2012

Trias vol un estudi econòmic abans de posposar el tramvia

L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, demana veure totes les cartes abans de decidir ajornar la unió de tramvies. Vol un estudi econòmic que analitzi la viabilitat d'una unió pel carrer Provença.

Maria Ortega
2 min
Trias vol un estudi econòmic abans de posposar el tramvia

BARCELONA.Les retallades han tallat les ales a l'enllaç dels tramvies de Barcelona. Tot i així, l'Ajuntament insisteix a clarificar les xifres abans de prendre la decisió d'ajornar-lo fins a més enllà d'aquest mandat. Per això ahir, en la trobada amb representants del departament de Territori i Sostenibilitat del Govern, en la qual es va posar sobre la taula la necessitat de deixar aparcada aquesta inversió -sobretot després de la tisorada estatal-, el consistori va demanar un estudi cost-benefici que concreti la viabilitat de la connexió. Tanmateix, el conseller Lluís Recoder va ser clar en advertir ahir que veu "molt difícil" l'enllaç dels tramvies, que suposaria una aportació extraordinària d'entre 18 i 23 milions d'euros anuals. Tot i així, Recoder accepta que és l'Ajuntament qui "té l'última paraula".

Abans de decidir res, cal tenir els números clars. Aquesta és la idea que va defensar l'alcalde de la ciutat, Xavier Trias, en la valoració posterior de la trobada, en la qual va participar el director de Transports i Mobilitat del Govern, Ricard Font. Els representants del consistori van remarcar que -calendari a banda- el traçat que avalen per a aquest possible enllaç és el del carrer Provença, que permetria la connexió de la Sagrada Família i la Pedrera. Es descarta, així, l'opció d'enllaçar el Trambaix i el Trambesòs a través de la Gran Via, que també estava en fase d'estudi.

Trias va reconèixer ahir que caldrà analitzar "les possibilitats de finançament" d'aquesta connexió i que, en tot cas, entendria que les circumstàncies econòmiques en forcessin l'ajornament, però que "seria un error" fer-lo caure de l'agenda. El primer pas, segons l'alcalde, és formalitzar un projecte i tenir clara la inversió necessària. La resta, apunta, és "només ciència-ficció". El tramvia, doncs, haurà de fer números.

Tot i així, el context actual de retallades fa molt complicada aquesta inversió, com reconeixen fonts del mateix Ajuntament. I, en aquest sentit, l'alcalde admet que en el marc de millores en l'àmbit de la mobilitat, ara mateix la xarxa ortogonal d'autobusos passa per davant de l'enllaç de tramvies. Sobretot perquè es tracta d'una actuació "més senzilla i més barata", segons va puntualitzar ahir. No dóna, però, per mort el tramvia i el vol, sigui ara o quan la situació millori, circulant pel carrer Provença.

Aquest traçat connectaria el Trambaix i el Trambesòs a través d'un recorregut d'uns cinc quilòmetres -un quilòmetre més llarg que el de la línia recta de la Diagonal-. Els tramvies circularien pel carrer Urgell des de la plaça Francesc Macià fins al carrer Provença i des d'allà connectarien amb la plaça de les Glòries, possiblement pel passeig de Sant Joan i la Gran Via, encara que hi ha altres opcions en estudi.

Influència de la societat civil

Més enllà del debat dels tramvies, Trias va tornar a valorar ahir, en una conferència al Cercle d'Economia, la proposta de pressupostos generals de l'Estat per al 2012 i va fer una crida a la societat civil perquè hi "influeixi" per aconseguir que els comptes "responguin a les necessitats de la ciutat". L'alcalde té prevista una trobada dimarts amb la ministra de Foment, Ana Pastor, en què tornarà a posar sobre la taula la urgència dels accessos al port.

stats