Publicitat
Publicitat

BARCELONA

La Gran Via se soterrarà en un túnel de 400 metres I es desviarà el trànsit de la Diagonal i la Meridiana

Trias redissenya les Glòries com un gran parc

Convertir la plaça de les Glòries en una zona verda de 140.000 metres quadrats. Aquest és l'objectiu de l'Ajuntament de Barcelona que preveu soterrar la Gran Via en un túnel i desviar la resta del trànsit.

L'anell viari de les Glòries anirà a terra durant els primers mesos del 2013. I a partir d'aquí començaran els canvis més visibles per assolir el repte de convertir aquesta zona de la ciutat -que el mateix alcalde ha reconegut que és inhòspita- en una "plaça de debò", tal com va explicar ahir el tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, que va desgranar les principals línies d'actuació de l'equip de govern en aquest espai. L'objectiu que persegueixen és que la plaça de les Glòries s'integri a la vida de la ciutat convertida en una gran plaça parc de 140.000 metres quadrats, l'equivalent a dos parcs de l'Escorxador.

Al juny tenen previst convocar el concurs públic i una de les condicions és mantenir-hi els equipaments previstos que s'aglutinaran, però, en tres blocs multifuncionals per alliberar l'espai central. Se situaran, juntament amb els blocs d'habitatges, al voltant de la zona verda per tancar la plaça. L'Ajuntament preveu tenir el projecte culminat entre el 2016 i el 2017 en funció dels timings que marqui la Generalitat en la construcció dels seus equipaments. Els grups de l'oposició, però, tenen dubtes importants sobre la viabilitat de la reforma, que ha previst una superfície central única i plana per a la plaça.

De fet, un dels principals trets que diferencia el planejament de Trias respecte al que havia aprovat el seu predecessor -amb el vot favorable de CiU- és la solució prevista per al trànsit. Les noves Glòries només soterraran la Gran Via al pas per sota del parc i no inclouran el monticle que l'anterior pla preveia per salvar l'espai ferroviari de sota la plaça. Es descarta, així, el gran túnel d'1,8 quilòmetres de longitud que s'havia dissenyat.

L'Ajuntament treballa amb la idea d'un soterrament de 400 metres de la Gran Via, l'espai just de la plaça, que a més serà menys profund del que s'havia projectat inicialment perquè, segons Vives, aprofitarà l'espai que deixaran lliure el túnel ferroviari quan entri en funcionament l'estació de la Sagrera i, per tant, quan l'estació de França tanqui la seva activitat. Aquest condicionant farà que, segons les previsions municipals, el túnel no es pugui començar a construir fins al 2015 i que, així, inicialment la Gran Via continuï creuant el nou parc (ocupant-hi 20.000 metres quadrats). L'escurçament del túnel i el fet de fer-lo més a prop de la superfície permet, segons l'equip de govern, reduir-ne el cost uns 100 milions d'euros. I també minimitzar l'impacte acústic a les sortides dels vehicles. Pel que fa al trànsit provinent de les altres dues artèries que conflueixen a les Glòries, la Diagonal i la Meridiana, es desviarà pels carrers del voltant del parc. Una idea que està pendent d'un estudi acurat de la mobilitat.

Dubtes al túnel ferroviari

Aquesta inconcreció és el que més ataquen des del PSC, convençuts que el projecte és un globus sonda. El regidor Jordi Martí explicava ahir que hi ha "forats importants en el planejament", com ara que hagin "donat per fet i sense el consentiment del ministeri de Foment" que l'estació de França quedarà sense activitat ferroviària i que podran fer desaparèixer l'espai de les vies, que era una de les principals complicacions del projecte aprovat el 2007. També lamenta que hagin decidit abolir el túnel a la sortida de la Gran Via en direcció Badalona, on els veïns havien seguit un llarg procés per reduir l'impacte acústic, o que no s'hagi valorat prou la mobilitat als carrers del voltant del parc.

Pel PP, és bàsic deixar enrere "l'època de nyaps" i prioritzar habitatges i equipaments. Recorden que l'anell viari -que ara anirà a terra- ja va costar uns 18 milions d'euros. Des d'Unitat per Barcelona-ERC, Jordi Portabella va celebrar ahir la reubicació d'equipaments i habitatges al voltant de la plaça tot i deixar clar que cal evolucionar més en l'àmbit de la mobilitat, mentre que ICV-EUiA va insistir en la necessitat d'acord amb els veïns.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT