POLÍTIQUES SOCIALS
Crònica 21/12/2011

Trucar a Benestar deixarà de ser gratuït

Joan Serra
2 min
Les consultes dels ciutadans al telèfon d'informació generalista de Benestar Social s'atendran ara al 012.

BARCELONA.Les consultes que fins ara feien els ciutadans al telèfon d'informació generalista del departament de Benestar Social i Família deixaran de ser gratuïtes. La conselleria liderada per Josep Lluís Cleries ha traspassat el servei que oferia -amb la línia 900 300 500- al 012, el telèfon d'atenció ciutadana de la Generalitat, que és de pagament. Benestar va defensar ahir en un comunicat que els canvis permetran ampliar l'horari del servei a les 24 hores del dia i que la mesura suposarà un estalvi de recursos, perquè el cost aproximat de la línia era de 700.000 euros anuals. Els sindicats, però, ja han posat el crit al cel perquè la factura recaurà en els ciutadans amb menys recursos.

La conselleria de Cleries va aportar arguments per executar una reforma que s'aplicarà a partir de l'1 de gener. Benestar defensa que s'havia constatat que la gratuïtat del telèfon havia provocat un "abús en el nombre de trucades", fins al punt que el 900 300 500 s'havia convertit en una centraleta més, que derivava trucades a extensions especialitzades. En el comunicat, el departament va puntualitzar que aquesta línia només ofereix informació general de tràmits i serveis, però no permet accedir a detalls personalitzats sobre l'estat d'expedients. Segons Benestar, durant el mes de novembre més de la meitat de les trucades ateses al telèfon gratuït eren per consultar l'evolució d'expedients i pagaments de prestacions.

Protestes dels sindicats

La informació generalista de la conselleria es farà a partir d'ara a través del 012. CCOO va recordar ahir en una nota que una consulta en aquest número té un cost d'establiment de trucada de 0,33 euros, a més dels 0,087 euros -amb IVA inclòs- per cada minut de conversa. El sindicat va qualificar de "nova injustícia social" la mesura, perquè la majoria de trucades que rep Benestar "són de persones amb importants problemes econòmics", com els que perceben la renda mínima d'inserció, l'anterior PIRMI. La conselleria mantindrà dos números per a trucades d'urgència: són els d'Infància Respon (900 300 777) i la línia d'atenció a dones en situació de violència (900 900 120).

stats