LA LÍNIA D'ALTA VELOCITAT
Crònica 18/03/2011

La UE no es mulla amb el Corredor

La Unió Europea va alimentar ahir l'escepticisme sobre el projecte del Corredor Mediterrani que dimecres va presentar a Barcelona el ministre Blanco. Els problemes de finançament són la gran trava.

Carles Arbolí
2 min
La necessitat del nou Corredor Mediterrani es manifesta en el tram entre Vandellòs  i Tarragona, on tots els combois han de compartir via única.

BARCELONA.Que el Corredor Mediterrani sigui una realitat el 2020 depèn de la voluntat de la Unió Europea de declarar-lo com a "eix prioritari". Si fos així, els fons europeus en garantirien el finançament. Però ahir la UE no es va voler mullar. La idea agrada, però no hi ha diners per a tothom. Ho va dir ahir la cap de la delegació d'eurodiputats i tècnics de la comissió de Transports del Parlament Europeu, l'alemanya Gesine Meissner, que fins avui està de visita a Catalunya. "Això està malament... Heu d'elegir", es va lamentar en veu alta el president de la Generalitat, Artur Mas. I és que les institucions europees hauran de decidir en els pròxims mesos per on han de transitar els nous corredors ferroviaris de la UE i, en el cas del sud d'Europa, hauran de definir-se entre la Travessia Central dels Pirineus o el Corredor Mediterrani. "Tots els qui formem aquesta delegació estem convençuts que és una infraestructura a la qual hem de donar suport, però no tenim prou diners per impulsar tot el que ens agradaria", va assenyalar Meissner.

Aquesta gerra d'aigua freda arriba només 24 hores després de la presentació de l'estudi tècnic del projecte, que ha d'unir Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia a través de l'alta velocitat ferroviària. El mateix conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, deia ahir textualment que la proposta del Corredor el satisfeia, però al mateix temps es mostrava "escèptic" amb els compromisos de Foment. "La política dels governs espanyols sempre ha estat la de la radialitat, en què tot ha de passar per Madrid", recordava Recorder com a argument per reforçar el seu escepticisme.

Mentrestant, el president Mas va voler donar valor institucional al debat i va reivindicar el Corredor com a eix primordial de la futura Xarxa Transeuropea de Transports. És a dir, que malgrat l'escepticisme que predomina al Govern, Mas va voler vendre la importància econòmica del projecte davant la delegació de Tansports del Parlament Europeu. "Necessitem aquesta connexió, perquè com sabeu l'economia del sud d'Europa no està en una bona situació i països com Catalunya poden contribuir en el futur a millorar l'economia gràcies a la nostra capacitat d'exportar i d'importar", els va arengar el president.

stats