Publicitat
Publicitat

PLA D'ESTALVI ENERGÈTIC

Els fabricants d'automòbils posen el crit al cel i demanen que les mesures siguin més flexibles

La UE vetarà els vehicles convencionals el 2050

No es podrà circular amb un vehicle de gasolina o dièsel a partir del 2050. La UE ho prohibirà per millorar la mobilitat, rebaixar la contaminació i reduir la dependència del petroli.

La Comissió Europea està disposada a tallar amb la dependència econòmica del petroli, que hipoteca els països comunitaris respecte als grans productors, sovint dependents de règims polítics inestables o directament antidemocràtics. Brussel·les adverteix que el preu del petroli augmentarà més del doble de cara al 2050 i que el sector dels transports, tot i les millores en eficiència, encara depèn un 96% del petroli, una de les energies més contaminants i que més xoca amb els objectius mediambientals de la UE.

Per aconseguir acabar amb aquesta dependència, Brussel·les ha optat per la via d'un objectiu ambiciós però també polèmic: eliminar els vehicles convencionals de motor de les ciutats i les carreteres europees. Un pla que s'aplicaria de forma gradual en dues fases fins al 2050, quan no es podria circular amb vehicles de gasolina o dièsel. Per al 2030 l'objectiu és que els mitjans de transport convencionals ja només siguin un 50%.

El comissari europeu de Transports, Siim Kallas, va llançar aquesta proposta durant la presentació de la nova estratègia europea del transport a les ciutats per al 2050. Kallas va defensar la supressió de la meitat dels desplaçaments en vehicle dièsel o benzina per fer més competitiu i menys contaminant el sector. I quines alternatives es proposen? Combustibles alternatius i l'ús del cotxe elèctric, bàsicament. Els incentius fiscals seran determinants per incentivar la renovació del parc mòbil, tot i que tampoc es va especificar de quina manera s'obtindrien els diners ni d'on sortirien, malgrat que s'ha quantificat que caldrà invertir 1.500 milions d'euros.

Descens d'un 60% d'emissions

Segons el gabinet de Kallas, amb aquestes mesures s'aconseguirà una rebaixa d'un 60 % de les emissions contaminants respecte als nivells que hi havia el 1990. És a dir, un objectiu tres cops més ambiciós que el que es va marcar la UE el 2007, en plena eufòria contra el canvi climàtic. Tot i que ja pugui semblar prou ambiciós, i segons les dades de la Comissió Europea, es necessitaria disminuir fins a un 85% les emissions només per aconseguir reduir dos graus la temperatura mitjana mundial el 2050.

Però aquest pla estratègic comunitari no se centra només en els vehicles terrestres. Brussel·les vol retallar un 40% les emissions del transport marítim i aconseguir que un 40% del combustible dels avions sigui baix en diòxid de carboni. "Posarem fi a la dependència del petroli sense sacrificar ni l'eficiència ni la mobilitat", va assenyalar el comissari.

Primeres crítiques al pla

La proposta de la UE no ha agradat a ecologistes ni a fabricants d'automòbils. Greenpeace lamenta que l'estratègia de Kallas es basi en "un munt d'objectius sense una línia d'actuació clara". Segons els ecologistes, la Comissió Europea "no ha presentat cap mesura coherent" i "ha decidit posposar la presa de decisions que afectin el sector del transport" per no encendre més els ànims entre els fabricants de cotxes europeus, que ja estan de per si en una situació prou compromesa com a conseqüència de la crisi. Però no es pot dir, precisament, que el pla de la UE hagi agradat a l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (Acea). La patronal del sector de l'automoció considera que Europa està donant "un senyal equivocat" i que "no soluciona res demanar una reducció de l'ús dels vehicles de motor sense oferir solucions flexibles" per a ciutadans i professionals. El sector del transport terrestre té a Europa un paper "capital", recorden els fabricants. Segons les dades de la CE, el transport dóna feina directa a uns 10 milions de persones i representa aproximadament un 5% del PIB europeu.

El cotxe privat segueix sent el mitjà de transport preferit de tres de cada quatre europeus. La majoria (un 66%) estarien disposats a dur un cotxe més petit si fos més amable amb el medi ambient, i una xifra similar (62%) estarien disposats a pagar més per un vehicle si contaminés menys.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT