Tele Formació
Crònica 17/02/2011

La UOC, pro discapacitats

2 min

Un informe del Consell Interuniversitari de Catalunya revela que la UOC és la universitat catalana amb més persones amb discapacitat matriculades. Dels 1.487 alumnes amb alguna minusvalidesa que cursen titulacions a les universitats catalanes, 462 van escollir la UOC per completar els seus estudis (un 31%). Els estudiants que van optar per aquesta opció han agraït les millores en la navegació pel campus virtual, així com l'adaptació de les proves i dels materials en diferents formats. Els continguts educatius que facilita la UOC estan a disposició dels alumnes en format d'àudio, vídeo, llibre electrònic i html , alternatives que permeten que cada destinatari de la informació pugui decidir com i quan treballa el material de les assignatures.

D avid Ciscar (foto) té 38 anys i va perdre la visió per un problema de naixement (cataractes congènites). L'escàs percentatge de visió no li impedeix caminar sense ajuda, però és incapaç de reconèixer els rostres. La discapacitat no va ser un obstacle per fer la carrera de fisioteràpia per la via de les classes presencials. Ara cursa comunicació audiovisual a la UOC, una titulació que va triar per curiositat. Ciscar, que és delegat sindical d'una entitat d'estalvis i col·labora en un programa de ràdio, aprofita les nits per avançar la feina de la universitat. "Estudiant a distància, la discapacitat queda diluïda", diu l'alumne, que va escollir aquesta opció per un motiu: li permetia compaginar feina i estudis.

C iscar llegeix els continguts de les assignatures en el format Daysi , que proporciona un àudio indexat a través del qual és fàcil navegar. Quan surt de casa, s'endú un anotador electrònic, un petit aparell similar a una PDA que disposa de teclat en braille , amb el qual pot consultar els documents de cada matèria. "És com un bloc de notes, que puc utilitzar a qualsevol lloc", explica aquest barceloní, que també disposa de l'iPhone per repassar apunts. Espera que la seva universitat faci més passos endavant en les aplicacions per a telèfons mòbils accessibles. La UOC ja ha explorat aquest camí.

L es investigacions fetes per avançar en el disseny d'entorns virtuals que siguin accessibles per a persones discapacitades han aportat resultats interessants. Les proves posen de manifest que les maquetacions de pàgines web accessibles segueixen patrons molt semblants al disseny de webs per a mòbils. Magí Almirall, director de tecnologia educativa de la UOC, puntualitza que dels avenços per simplificar l'accés a la informació en resulten beneficiats tots els alumnes, i no només els discapacitats.

stats