Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES: L'ESTRENA DE L'AMPLE INTERNACIONAL

Via lliure per als trens de mercaderies cap a Europa

"Històric". Aquesta paraula va ser la més repetida ahir per definir la sortida del primer tren de mercaderies amb ample europeu des del port de Barcelona amb destinació a Lió. Passaven pocs minuts d'un quart de quatre de la tarda quan el tren -d'uns 500 metres- va arrencar des de l'estació del Morrot. És el primer dels quatre trens que cada setmana travessaran els Pirineus pel túnel del Pertús que s'acaba d'estrenar, dos en direcció a Lió i dos més cap a Milà.

A banda de la construcció del túnel transfronterer, la connexió per via internacional fins a França és possible gràcies a la instal·lació d'un tercer rail. Els trens surten del port per la via de mercaderies remuntant el curs del Llobregat fins a Castellbisbal, on enllacen amb la via transversal que els porta fins a Mollet del Vallès. Tot aquest tram es fa sobre aquest tercer rail. Un cop a Mollet, els trens entren a la via d'alta velocitat -circulant a un màxim de 120 km/h- fins a l'entrada de Girona. A la capital gironina, tornen a agafar la via convencional amb el tercer rail incorporat fins a Figueres, on ja s'enllaça amb el tram transfronterer. La construcció del tercer rail i les connexions amb la línia d'alta velocitat, tècnicament molt complicades, han costat més de 300 milions d'euros.

La representació institucional, com diumenge a Figueres, no va estar a l'altura històrica del fet. Només l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, va complir. La Generalitat, en canvi, va estar representada pel secretari de mobilitat, Manel Nadal, i el ministeri de Foment per Isaías Taboas, l'exsecretari de Presidència reconvertit fa un mes en secretari d'estat de Transports. Com va passar en la inauguració del Pertús, ni Blanco ni Zapatero van assistir a l'acte. Per això va sorprendre el discurs de Taboas quan va assegurar que l'Estat "té un gran afany per enllaçar amb Europa".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT