Publicitat
Publicitat

A LA CONQUESTA DEL MERCAT DE L'AUTOMÒBIL

El consorci alemany posa en marxa el seu pla per ser el primer fabricant de cotxes el 2018

Volkswagen ambiciona la 'pole' mundial

Volkswagen aparca la crisi i enfila l'estratègia per destronar Toyota com a constructor líder al món. Per aconseguir-ho, el fabricant alemany confia en la Xina i els Estats Units.

El 2011 és l'any 1 després de la gran crisi. I el grup Volkswagen (VW) té un gran pla: com a molt tard el 2018 vol ser el constructor d'automòbils més gran del món. Per prendre l'actual lideratge a Toyota, l'empresa amb seu a Wolfsburg es proposa créixer anualment un 5% i aprofitar la forta demanda de la Xina i els Estats Units. En moltes fàbriques s'han establert torns especials i hores extres.

VW ja és l'amo de vuit marques de cotxe, entre les quals Seat i Porsche, a més de tres marques de camions i una nova participació a Suzuki. Això sí, li ha sortit un gran competidor -la sud-coreana Hyundai- que també ha començat les maniobres d'avançament davant els dos primers fabricants automobilístics mundials (el japonès Toyota i el nord-americà General Motors).

L'optimisme de Volkswagen, però, no ha nascut en revolts perillosos. Més aviat en línies rectes d'acceleració. Aquest 2011 no ha pogut arrencar millor. Al gener va vendre en tot el món 418.800 cotxes, cosa que representa un augment del 16,5% respecte al mateix mes del 2010. En l'expansiu mercat xinès, VW va experimentar un increment de vendes del 29,4% (175.000 unitats). A la regió d'Àsia-Pacífic la pujada va ser fins i tot del 31,5% (187.700). També a l'Índia es consolida multiplicant per deu la xifra d'entregues de vehicles (4.000). I percentualment encara és més gros el creixement (91,5%) a Rússia, tot i que la xifra total allà, amb 4.300 autos venuts, sigui encara baixa. En mercats europeus madurs, les vendes de la firma alemanya van baixar (1,2%), però van augmentar (32,3%) a l'est del continent.

VW es prepara per un creixement agressiu, també en termes de plantilla. Després de dos anys de crisi i de congelació de salaris del 2009, el primer fabricant de cotxes europeu acaba d'anunciar que apujarà un 3,2% el sou dels seus 100.000 treballadors a Alemanya com a símptoma que les coses milloren.

A més a més, per vendre pràcticament vuit milions de vehicles aquest any i sobrepassar els 10 milions el 2018 necessita motivar el personal, i augmentar-lo. Segons la revista Automobilwoche , Volkswagen crearà 40.000 nous llocs de treball al món, la gran majoria a la Xina (35.000). La plantilla quedarà així en 290.000 persones.

Inversions gegants
En aquest període, el pressupost d'inversió mareja: 51.600 milions d'euros, dels quals la meitat aniran destinats a la modernització dels instruments de producció, sense desconsiderar una gran partida per al desenvolupament de nous models i noves tecnologies, amb l'accent posat en el cotxe elèctric, en què ara per ara qui mana és Toyota.

En comparació amb la firma japonesa i General Motors (GM), però, els analistes veuen Volkswagen extremadament bé gràcies al seu eficaç posicionament global -ha obert noves fàbriques als EUA, l'Índia i Rússia-, la seva varietat de marques -ara té en el punt de mira Alfa Romeo- i les seves pròximes inversions en plantes i cooperacions amb altres constructors de cotxes.

L'empresa de Wolfsburg traspua seguretat en si mateixa i també té confiança en la capacitat de millora de la seva filial a l'estat espanyol, Seat, instal·lada encara en pèrdues -de 339 milions el 2009-. L'actual president, James Muir, s'ha proposat revertir la situació en els propers anys omplint d'activitat la fàbrica de Martorell i liderar una autèntica ofensiva de productes.

Per aconseguir el lideratge mundial, VW s'està beneficiant del sever retrocés de Toyota, a qui li ha sortit defectuosa una sèrie d'1,6 milions de cotxes. Tampoc GM ha deixat del tot enrere la crisi financera i això és una esperança al mercat dels EUA. No en va, ha apostat fort en campanyes de promoció. L'anunci que va col·locar a la final de la Super Bowl -on les empreses paguen tres milions de dòlars per publicitar-se trenta segons davant una audiència potencial de 120 milions d'espectadors- va ser escollit el millor. Al Youtube, l'espot on apareix un mini-Darth Vader també ha fet furor i ja té 15 milions de visites.

El somni americà de VW, però, no serà un camí fàcil. El 2010 hi va vendre 360.000 cotxes i aquest any creixerà un 20%. Tot i així té dos gegants al davant: Toyota va vendre 1,77 milions de vehicles i GM va arribar als 2,2 milions.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT