AEROLÍNIES
Crònica 15/11/2011

Vueling redueix un 58% el benefici pel sobrecost del cru

Ignasi Pujol
2 min
Un de cada quatre passatgers del Prat se'n va o arriba amb un avió de Vueling.

Barcelona.L'aerolínia catalana Vueling va mostrar ahir en la seva presentació de resultats corresponents al tercer trimestre de l'any algunes de les contradiccions que mostra actualment el sector aeri. Els ingressos d'aquest període, el més profitós de l'any per a les companyies aèries, van créixer un 19,5%, fins als 330,48 milions d'euros, mentre que el benefici net va caure un 5,38%, fins als 40,98 milions.

La causa d'aquesta asimetria s'explica per la suma de dos factors: l'elevada pressió competitiva (Ryanair i Spanair continuen forts a l'aeroport del Prat, el principal feu de Vueling) i l'encariment del petroli, una partida que concentra prop d'un 20% dels costos de les aerolínies.

Per tot això, el conseller delegat de Vueling, Alex Cruz, va assegurar estar "molt satisfet" amb els resultats comunicats ahir. El preu del combustible s'ha apujat un 50% respecte al mateix període de l'any anterior. La companyia, participada per Iberia en un 45,85%, ha transportat 4,2 milions de passatgers entre el juliol i el setembre, un 20,8% més.

L'empresa presidida per Josep Piqué s'ha beneficiat de l'estratègia d'obertura de bases a l'estranger (a Tolosa i Amsterdam) i a la cessió de vols d'Iberia a Madrid. L'operativa de vols d'Iberia, que acabarà al març, ha compensat la dèbil demanda del mercat interior, que no acaba de recuperar-se (el trànsit d'Espanya a Europa ha crescut un 10%, mentre que els moviments interiors han augmentat només un 2%).

La companyia ha registrat 369.000 passatgers de connexió entre el juliol i el setembre, cinc vegades més que en els mateixos mesos del 2010. Entre el gener i el setembre la facturació de Vueling ha estat de 687,40 milions d'euros, un 9% més que durant els nou primers mesos de l'any passat. El benefici net ha patit una retallada del 58%, fins als 21,39 milions d'euros.

Vueling té a la caixa 285,5 milions d'euros i cap deute bancari. La companyia espera tancar l'any amb beneficis per tercer exercici consecutiu. Hi ajuda la previsió de creixement del trànsit del 10% i els plans d'estalvi de costos (l'empresa ha estalviat 6,8 milions durant el tercer trimestre).

Riscos i oportunitats

Entre els riscos i oportunitats previstos durant els pròxims mesos s'espera que continuï el procés de consolidació de l'oferta en els mercats en què opera", "l'augment de la pressió competitiva" i "el dèbil comportament de la demanda en el mercat interior d'Espanya". L'evolució dels preus del cru és un altre dels factors de preocupació.

Cruz va dir que "amb preus del barril de petroli d'entre 110 i 120 dòlars, és pràcticament inevitable a Europa que les companyies de dimensió mitjana i amb costos alts tinguin problemes seriosos per sobreviure; el més normal seria que sortissin de rutes i nosaltres podríem aprofitar-ho". El preu mitjà dels bitllets de Vueling durant el tercer trimestre va ser de 69,92 d'euros, un 0,60% menys.

stats