Crònica 19/12/2010

L'aeronàutica catalana opta a pilotar els nous aparells

Els sistemes aeris no tripulats (UAV) són un dels subsectors de futur per a l'aeronàutica. Catalunya opta a acollir un centre d'excel·lència del consorci europeu EADS que ajudaria a revifar el teixit industrial català.

Ignasi Pujol
2 min
El parc aerospacial de Viladecans, promogut per la Generalitat, vol ser un pol d'atracció de les empreses del sector aeronàutic i de l'espai a Catalunya.

Barcelona.El sector aeronàutic és la gran esperança d'una part del teixit empresarial català. Un negoci amb futur que pot actuar de salvavides dels grups de components d'automoció, molt castigats per la crisi i per les deslocalitzacions. De fet, aquest relleu connecta directament amb els orígens del sector a Catalunya. La Hispano Suiza i Elizalde van passar de l'automòbil a l'aeronàutica a principis del segle XX i es van convertir, des de Catalunya, en la referència del sector a Espanya. No obstant, el protagonisme català dels primers temps en aquest àmbit és història, perquè les empreses catalanes concentren actualment només un 2% de la facturació del sector a Espanya, xifra que equival a cent milions d'euros anuals.

"És un sector petit, però molt interessant per la seva alta productivitat, que l'ha fet immune a la crisi", explica el director del Centre d'Innovació Empresarial d'ACC1Ó, Xavier Ferràs. Un dels objectius del sector a Catalunya, agrupat al voltant de Baie (Barcelona Aeronautics & Space Association), és acollir la seu del centre d'excel·lència d'avions no tripulats (UAV, en anglès) que promou el consorci europeu EADS. El subsector de sistemes aeris per control remot és clau per al futur de l'aeronàutica. Es preveu que en els propers deu anys la inversió anual en aquests sistemes passi dels 3.500 milions d'euros actuals a 6.800 milions. Al final d'aquest període els UAV mouran 48.000 milions. "Europa té la necessitat imperiosa de treure un model propi que sigui competitiu en defensa i, a partir d'aquí, desenvolupar submodels per a aplicacions civils", explica la directora de Baie, Glòria Garcia-Cuadrado. L'aposta europea es reduïa fins fa unes setmanes a Talarion, la proposta d'EADS. El projecte, amb un pressupost de 2.900 milions, està apadrinat per Espanya, França i Alemanya.

Però a Talarion li ha sortit un competidor, per culpa de les restriccions dels pressupostos de Defensa. El grup britànic BAE i la francesa Dassault han demanat a David Cameron i Nicolas Sarkozy que liderin la investigació d'un nou model UAV. Alemanya, per la seva banda, ha adquirit aquesta tecnologia a la nord-americana Northrop Grumman. Garcia-Cuadrado admet que el projecte d'EADS "té moltes incògnites", però confia en que segueixi endavant. Madrid, Andalusia i Galícia també volen acollir el centre.

Algunes de les empreses amb seu a Catalunya que treballen en sistemes UAV són Serra Soldadura, Sener, Indra i GTD. De fet, algun d'aquests grups treballen pel projecte d'EADS i d'altres per Dassault. Applus+, Mapro (participada per la Generalitat), Aritex i Ficosa són altres empreses que també es volen fer fortes al sector. Garcia-Cuadrado explica que, al marge del projecte d'EADS, el sector estudia promoure un aeròdrom d'assajos per a sistemes UAV.

stats