Publicitat
Publicitat

LA CORONA EL MOMENT MÉS BAIX

L'exdirector de l''Abc' va ser el més crític amb el rei, que va estar en el punt de mira de tota la premsa

Zarzalejos: "Els Borbó Grècia són una família desestructurada i mal avinguda"

A part d'obrir el debat sobre l'abdicació, l'exdirector de l' Abc José Antonio Zarzalejos també va donar ahir, al seu article d'Elconfidencial.com, tota una sèrie de detalls sobre la vida familiar del rei per avalar la seva tesi que "la Corona ha caigut en barrina". Explicava, per exemple, que el rei culpa la reina Sofia dels "matrimonis poc idonis" de les seves filles i que fa temps que està capficat per "problemes familiars", entre els quals el "públic i notori fracàs del seu matrimoni amb Sofia, de qui viu pràcticament separat". Apuntava fins i tot el nom de la dona amb qui el rei mantindria una "íntima amistat" i definia els Borbó Grècia com una família "desestructurada i mal avinguda, amb freqüents enfrontaments més o menys explícits". Zarzalejos va ser, sens dubte, la veu mediàtica més crítica que es va sentir ahir. Però a la premsa escrita tampoc no hi van faltar les crítiques, en general més mesurades i amb un ampli ventall de perspectives.

'Abc'

Va defensar la monarquia amb un editorial contra les veus crítiques

En una línia totalment contrària a la del seu exdirector, l'Abc va fer una aferrissada defensa de Joan Carles I i de la monarquia, amb un editorial que denunciava les crítiques al viatge del rei com "L'assetjament més hipòcrita". "No passa res quan van de caça certs personatges menors pròxims a l'esquerra, i la mateixa activitat és objecte de desqualificació absoluta en aquest cas, com si els eventuals drets dels animals fossin diferents segons qui sigui el caçador", deia l'editorial, i denunciava els que volen aprofitar l'incident per "carregar contra la monarquia parlamentària com a forma política de l'Estat". Amb una solemne fotografia del rei a la portada amb el titular "L'any més amarg", va ser l'únic diari que no va publicar la foto del rei amb l'elefant abatut a Botswana.

'La Vanguardia'

Va evitar la polèmica amb tres pàgines d'informació i cap opinió

La Vanguardia va destacar ahir l'operació del rei en portada, amb una fotografia del príncep Felip que l'anava a visitar a l'hospital. El diari monàrquic hi dedicava tres pàgines d'informació amb profusió de detalls sobre les circumstàncies del viatge i l'accident, i reflectint algunes de les crítiques polítiques, però sense peces d'opinió ni editorial per posicionar-se.

'La Razón'

Sense editorial ni portada, però amb articles sobre la polèmica

El també monàrquic La Razón dedicava ahir la seva portada i l'editorial al "Desconcert autonòmic", amb una menció mínima de l'accident reial a la capçalera. No obstant, acompanyaven la informació amb articles d'opinió, un en defensa de l'actuació de la casa reial en comunicar el viatge i l'operació -"cal recordar una regla, que la salut del rei és una qüestió d'estat", deia- i un altre que admet que és "un accident que invita a la polèmica" pel "moment escollit", en plena crisi econòmica i després dels últims episodis controvertits que afecten la família reial.

'El País'

Crítiques a la falta de transparència en l'agenda reial

L'editorial d' El País posava ahir sobre la taula el tema de la transparència en l'agenda reial, criticant que els viatges privats del rei "no siguin comunicats oficialment ni al govern, ni al Parlament ni a l'opinió pública". El rotatiu creu que això "no és bo ni per al prestigi de la institució ni per al normal desenvolupament de les activitats del cap d'estat" i demanava a la casa reial que estengui a l'agenda "la política de transparència implementada -diu- arran del cas Urdangarin".

'El Periódico'

Crítiques al comportament poc "exemplar" del monarca

Igual que El País , El Mundo i l'ARA, El Periódico de Catalunya treia en portada la foto del rei amb l'elefant i l'escopeta a la mà. Li dedicava un editorial, per criticar la poca "exemplaritat" de la conducta del monarca. Pel diari, el fet d'anar de caça "en plena crisi econòmica" requereix "multiplicar les explicacions i fer algun gest per reposar la confiança perduda". Tot i així, criticava també els que volen aprofitar l'incident per "reobrir el debat sobre el model d'estat", a l'entendre que, amb l'actual inestabilitat econòmica, "ara no és el moment".

'El Mundo'

Denuncia "un viatge irresponsable en el moment més inoportú"

El més crític de tots va ser ahir el diari El Mundo , des del to del titular de portada -"La patacada del rei revela que portava 4 dies caçant elefants"- fins a les informacions que destaquen la "preocupació" del govern espanyol pel "desgast reial". Però la crítica més directa era a l'editorial, titulat "Un viatge irresponsable en el moment més inoportú". El diari considerava que la conducta del monarca "ha fet mal a la institució" i a "la imatge exterior d'Espanya", i demanava al govern i al Parlament que "adoptin les mesures necessàries perquè un succés com aquest no es repeteixi".

'El PuntAvui'

Informa sobre l'allau de crítiques per la "falta d'ètica" del rei

El diari català El PuntAvui dedicava poc espai al tema a la portada i es limitava a informar de l'accident i també de "l'allau de crítiques a la falta d'ètica del rei".

La premsa internacional

'Financial Times' i 'The Guardian' destaquen el mal moment del rei

"El desencant amb els governants espanyols va augmentar aquest cap de setmana quan es va fer públic que el rei Joan Carles estava caçant elefants a Botswana setmanes després de dir que l'atur juvenil no el deixava dormir". Arrenca així la crònica publicada ahir a la versió digital de Financial Times , titulada "La monarquia espanyola afronta una crisi gegant". La premsa internacional no es va fer ressò de l'accident a les seves versions de diumenge en paper, però moltes de les webs, com aquesta, destacaven les crítiques polítiques i mediàtiques que havia rebut el rei per la seva caça a l'Àfrica.El britànic The Guardian també destacava ahir a la seva web que el "costós" viatge del rei per caçar elefants "aixeca ira en un país colpejat per la recessió".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT