Publicitat
Publicitat

VAGA ALS AEROPORTS CONTRA LA PRIVATITZACIÓ

Els sindicats d'Aena convoquen 22 dies de vaga fins a l'agost

El caos aeri amenaça el Prat per Setmana Santa

Els aeroports espanyols podrien viure de nou escenes de caos si es confirmen els 22 dies de vaga que van convocar ahir els sindicats representats a Aena -CCOO, UGT i USO- entre l'abril i l'agost.

L'aeroport del Prat tornarà a concentra totes les mirades a l'inici de les vacances de Setmana Santa i potser fins i tot a l'estiu. I novament podria ser notícia per les cues inacabables de passatgers que esperen no veure truncades les seves vacances.

Els sindicats representats a Aena, CCOO, UGT i USO, van convocar ahir 22 dies de vaga entre els mesos d'abril i agost per protestar contra la privatització del gestor aeroportuari depenent del ministeri de Foment. La vaga afectarà 9.600 treballadors (la majoria són administratius, bombers i operaris de manteniment), el 71% de la plantilla. Els controladors aeris, protagonistes de la vaga anterior -que va acabar amb estat d'alarma-, no hi estan inclosos, ja que tenen un conveni propi.

Els dies de vaga convocats davant de la direcció general de Treball són: el 20, 21, 24, 25 i 30 de abril; el 2, 14, 15, 19 i 20 de maig; el 13, 23 i 30 de juny; l'1, 2, 3, 4, 15 i 31 de juliol, i l'1, 15 i 31 d'agost. En resum: les dates escollides coincideixen amb les vacances de Setmana Santa, el pont de maig a Madrid, la festa del Corpus i els dies d'inici i final de vacances de juliol i agost.

Els sindicats convocants i el ministre de Foment, José Blanco, van assegurar que encara hi ha marge per evitar la vaga. De fet, el president d'Aena, Juan Lema, va emplaçar els sindicats a una reunió dijous per avançar en la negociació. Tal com va reconèixer el mateix Lema, l'anunciada vaga seria un autèntic bastó a les rodes de la recuperació de l'economia espanyola.

Pes en el PIB espanyol

Una economia que té en el turisme el 10% del seu producte interior brut (PIB). Segons dades del ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, dels 52,6 turistes estrangers que van visitar Espanya durant l'any passat un 77% van entrar-hi amb avió. És a dir, la xarxa de 47 aeroports d'Aena va ser la porta d'entrada i sortida de 40,5 milions de passatgers durant el 2010.

Per això tant les patronals com les organitzacions de consumidors no van fer-se esperar ahir i van instar l'executiu espanyol a segellar com més aviat millor un acord amb els treballadors del gestor aeroportuari.

I és que el sector turístic i les companyies aèries van xifrar en prop de 500 milions d'euros les pèrdues ocasionades per la vaga de controladors aeris del desembre, coincidint amb el pont de la Puríssima.

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) va criticar l'actitud dels treballadors d'Aena pel que consideren "un nou exemple de falta de respecte" als usuaris, que "tornen a ser ostatges".

L'Associació Espanyola d'Usuaris, Empresaris i Professionals del Transport Aeri (Asetra) va demanar a la Fiscalia General de l'Estat que vetlli pels interessos dels usuaris i que depuri responsabilitats en cas que la vaga es consumi i perjudiqui greument els passatgers. També demanen que es reguli el dret de vaga per impedir que s'utilitzi com una "mesura de presumpta coacció als ciutadans i al mateix executiu per interessos particulars de determinats col·lectius professionals que no tenen res a veure amb l'interès general".

La Mesa del Turisme, una entitat que agrupa trenta de les principals empreses turístiques espanyoles, va dir que la vaga produiria una danys irreparables al sector, just en el moment en què estava iniciant una tímida recuperació.

Els empresaris asseguren que el sol fet d'anunciar la convocatòria de vaga ja afecta el sector perquè provoca cancel·lacions i frena les reserves, tot i que encara no han transcendit dades en aquest sentit.

L'Associació de Línies Aèries (ALA) també va reclamar una intensificació dels esforços per evitar la protesta, que se sumaria als perjudicis ocasionats per la vaga dels controladors i pel núvol volcànic islandès, que va provocar el tancament de l'espai aeri europeu.

El ministre Blanco va afirmar que hi ha la "màxima disposició" per part seva i d'Aena per arribar a un acord que eviti la vaga i va mostrar-se convençut de que no n'hi haurà perquè Aena "continuarà sent una empresa pública". Blanco va dir que està disposat a "subscriure" que es garantiran "tots els drets dels treballadors".

Els sindicats van comentar que el ministre Blanco "menteix" en dir que està negociant amb els sindicats i quan afirma que no hi ha un conflicte laboral obert a Aena. "L'arrogància del ministre de Foment el fa incapaç de buscar solucions als problemes del transport aeri", diu el comunicat consensuat ahir entre CCOO, UGT i USO. El PP va demanar la compareixença de Blanco al Congrés i IU-ICV va mostrar el seu suport als treballadors.

Conveni

L'anunci de vaga arriba tot i haver-se assolit un acord perquè el cinquè conveni dels treballadors d'Aena correspongui al primer conveni del nou grup resultant de la privatització parcial d'Aena.

Els sindicats convocants de la vaga denuncien que la reforma del model aeroportuari espanyol suposarà la pèrdua de "milers de llocs de treball" i el "tancament d'aeroports". Les entitats demanen un "conveni únic que empari tots els treballadors". CCOO, UGT i USO es mostren partidaris d'una "gestió en xarxa dels centres de treball d'Aena que asseguri el seu sosteniment", tot i que Blanco ha afirmat que justament amb l'actual model no es pot garantir la seva viabilitat futura.

Aena va garantir que, si la vaga es confirma, es convocaran serveis mínims.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT