Publicitat
Publicitat

ENSENYAMENT

Un estudi del ministeri situa Catalunya a la part baixa del rànquing en llengua i matemàtiques

Els alumnes catalans d'ESO, a la cua d'Espanya

Els alumnes catalans de segon curs d'ESO estan per sota de la mitjana espanyola en matemàtiques i ciutadania, segons un estudi del ministeri. També són a la cua del rànquing autonòmic en llengua.

La primera avaluació del ministeri d'Educació als estudiants de secundària de tot l'Estat no deixa en gaire bona posició els alumnes catalans. El 19% dels nois de segon curs d'Educació Secundària Obligatòria (ESO) -avaluats el 2010- a casa nostra no tenen prou nivell en competència matemàtica. Un percentatge de suspensos que supera el de 13 comunitats autònomes, que passen per davant en aquesta matèria. Catalunya se situa així a la posició 14 de les 17 autonomies en matemàtiques, amb una puntuació mitjana de 487, inferior a l'espanyola, de 500. Només estan pitjor Extremadura, Andalusia i les Canàries, a més de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla.

Però els pitjors resultats catalans apareixen en competència social i ciutadana, en què el ministeri avalua els coneixements dels nens de 14 anys sobre "la realitat social on viuen i que els permet exercir la ciutadania democràtica en una societat plural", com l'organització dels estats i els drets i deures de la Declaració Universal dels Drets Humans, entre d'altres, segons detalla l'informe d'aquesta Avaluació General de Diagnòstic 2010 del ministeri d'Educació. El 20% dels alumnes de segon d'ESO catalans suspenen aquesta matèria, quan la mitjana espanyola és del 18%. En aquest àmbit, Catalunya només va per sobre d'Andalusia i Extremadura en nivell de competències (percentatge de suspensos i aprovats), tot i que si s'agafa la nota mitjana (494) la posició catalana puja fins al número 13 del rànquing, però queda encara per sota del terme mitjà.

La situació és similar, però lleugerament més bona, en competències de comunicació lingüística. El 15% dels nois catalans suspenen aquesta prova de castellà, tot i que la nota mitjana és, aquest cop sí, una mica per sobre de l'espanyola, amb un 502. Però encara va per darrere de 10 de les 17 comunitats autònomes, amb Navarra, Castella i Lleó i Madrid al capdavant de la llista. L'última competència avaluada és el coneixement i la interacció amb el món físic, relativa a temes científics i tecnològics, en què Catalunya és a la posició 11 en proporció de suspensos (16%) però puja fins al lloc 7 en nota mitjana (513).

Els pares i les expectatives

La prova del ministeri es va fer l'any passat sobre una mostra de 29.154 alumnes de tot l'Estat i va servir també per avaluar els factors que més influeixen en els resultats acadèmics. La principal conclusió és que el que més determina l'èxit escolar són les expectatives de cada alumne i, en segon lloc, el nivell educatiu dels pares i la quantitat de llibres que té a casa.

Els alumnes repetidors tenen resultats pitjors, i encara més si repeteixen dos cops. És per això que les conclusions de l'informe del ministeri demanen més "flexibilitat" al sistema educatiu, perquè ha quedat demostrat que "no existeixen expectatives de millora en els resultats educatius dels alumnes repetidors".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT