FRACÀS ESCOLAR
Crònica 21/06/2011

Un 21% arriben a l'ESO sense prou nivell

Els alumnes de 6è han millorat en competències bàsiques en els últims dos anys, però un 21% encara suspenen. La concertada arriba a l'objectiu europeu del 15% en anglès i matemàtiques, però la pública n'és lluny.

Sònia Sánchez
2 min
Un 21% arriben a l'ESO sense prou nivell

Barcelona.El tercer any d'avaluació a sisè de primària ha portat bones notícies, però no suficients. Els resultats milloren en totes les matèries respecte a l'any passat -que van baixar bastant- i també -però no tant- respecte al 2009, el primer any d'avaluació. Però encara no podem cantar victòria: en cap de les competències bàsiques estem per sota del 15% de fracàs escolar que fixa la Unió Europea (UE).

El 22,6% d'alumnes passen a secundària amb un nivell insuficient de llengua catalana, lleument pitjor que el nivell de castellà, que suspenen el 22,2%. En totes dues llengües ha millorat la comprensió lectora, especialment en català, però allà on estan pitjor els nens de dotze anys és en l'expressió escrita.

En matemàtiques, el fracàs escolar és inferior, amb un 18,5% i una millora notable respecte al 24,2% de suspesos del 2009. Les proves detecten que el que els alumnes de primària porten millor és la numeració i el càlcul, però fallen en la resolució de problemes matemàtics.

Però la competència que més ha millorat ha estat l'anglès, que s'examinava per segona vegada. Mentre que l'any passat van suspendre el 35,5% de nens, aquest any (que el listening es va passar tres cops en lloc d'un) el fracàs va baixar al 21,8%.

Per sota de l'exigència europea

La mitjana aproximada dels índex de fracàs en aquestes quatre competències principals revela una mitjana global del 21,2% de suspesos, encara per sobre del 15% que la UE fixa com a objectiu per al 2020.

Els alumnes de l'escola pública treuen pitjors resultats que els de la concertada i la privada, com passa també amb els alumnes de nivell econòmic baix, que en català arriben fins al 41% de suspensos.

Però les diferències per titularitat del centre són significatives en el cas de les llengües. Les proves de l'últim curs de primària revelen que "la concertada ha fet més bon tractament del català que la privada", ja que obtenen un nivell de fracàs similar (16,5% i 16,8% respectivament), com apunta el president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateu.

La privada, millor en castellà

En canvi, en castellà, la privada només té un 10,3% de fracàs davant del 15,4% de la concertada. De fet, l'escola privada que no rep fons públics assoleix l'objectiu europeu i se situa per sota del 15% de fracàs en totes les competències excepte català, amb només un 3,9% de suspesos en anglès i un 10% en matemàtiques.

"La millora s'ha centrat en els aspectes mecanicistes, però el nivell és baix en les habilitats que requereixen capacitat d'abstracció", diu Mateu, i atribueix en part la millora als canvis "metodològics" que els mestres han anat fent per reforçar el vessant competencial, i als assajos fets amb proves d'altres anys. Però Ensenyament vol prevenir que aquests assajos serveixin per memoritzar preguntes i per això l'any vinent hi haurà canvis als exàmens.

Mateu va considerar "segur" que la sisena hora "ha pogut influir positivament" en els resultats de les proves. Però la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, al seu costat, insistia que no tenia res a veure i fins i tot assenyalava que molts centres amb bons resultats -la informació per centres és confidencial- "no feien la sisena hora els primers anys". "A Europa, amb menys hores de primària estan per sota del 15%", afegia la consellera Rigau. La seva recepta: "Cirurgia fina, és a dir, individualització".

stats