L'ESTAT DE RODALIES
Crònica 22/03/2011

Una barra de ferro va fer descarrilar el tren

Tot i que la investigació encara està en mans dels Mossos d'Esquadra, el vandalisme es perfila com la principal hipòtesi del descarrilament de diumenge a Sitges i obre el debat sobre la seguretat a les vies.

T.gutiérrez/m.ortega
2 min
Un grup de tècnics treballava ahir al matí per restablir la circulació entre Vilanova i Sitges després de l'accident. Al vespre, els trens ja circulaven amb normalitat.

Barcelona.Una barra de ferro de 36 centímetres localitzada a prop d'on, diumenge al vespre, es va produir el descarrilament d'un tren de la línia 2 de Rodalies s'ha convertit en una de les principals vies de la investigació que ha de servir per explicar les causes de l'accident. El maquinista del tren que va acabar sortint de la via quan s'acostava a l'estació de Sitges va advertir al Control de Trànsit Centralitzat (CTC), moments abans de l'accident, que havia topat amb un obstacle. Quatre quilòmetres després, el tren descarrilava. Un accident que, a més, venia precedit d'un altre descarrilament, només quatre dies abans, a Vacarisses. Amb la investigació encara oberta -els Mossos d'Esquadra busquen ara proves que vinculin la barra amb l'accident- el vandalisme es perfila com la principal hipòtesi del descarrilament i obre el debat sobre la seguretat a les vies. El mateix conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, exigia a Adif diumenge, via Twitter, que hi fes una revisió exhaustiva.

Adif explica els controls diaris

Fonts d'Adif, per la seva banda, van respondre ahir aquest comentari dient que s'estan fent "grans esforços per mantenir la seguretat i el bon manteniment de la infrastructura ferroviària". Van destacar que "cada nit, quan s'acaba el servei de trens, hi ha un equip tècnic que fa tasques de manteniment, inspecció i revisió de tota la infrastructura, de manera que si es detecta algun problema es repara al moment", diuen des de l'ens públic i puntualitzen que hi ha algunes zones on es prioritzen aquestes tasques de manteniment, com Barcelona i l'àrea metropolitana, on es concentra el major nombre de passatgers i qualsevol incidència complica molt la circulació. Però des de l'ens públic van explicar que no només es fan aquestes tasques. "Adif té patrulles pròpies de vigilància, distribuïdes per zones, que controlen les mesures de seguretat", expliquen fonts de l'empresa pública, que treballen en col·laboració amb els Mossos i altres cossos policials per evitar incidències que posin en perill els passatgers o els combois.

Pel que fa al debat que s'ha generat sobre la seguretat de les vies ferroviàries, Adif prefereix esperar a tenir els resultats de la investigació. "Un cop es tanqui la investigació sobre els fets de Sitges i se sàpiga què ha passat, es valorarà si s'han d'articular mesures diferents a les actuals perquè aquest tipus d'actes no es tornin a repetir", van dir.

La seguretat a les vies està regulada, en gran part, per la llei del sector ferroviari 39/2003, que estableix que totes les línies de tren de nova construcció estiguin vallades per evitar incidents com el de diumenge. El problema són les línies anteriors a la llei, que és del 2003. Adif assegura que està arribant a "molts convenis amb ajuntaments per instal·lar tancaments que garanteixin la seguretat, sobretot en trams urbans". D'altra banda, l'ens públic desplega un pla d'inversions per col·locar tancaments en punts que, segons els tècnics, mereixen una "atenció especial" i on actualment no hi ha cap tipus de protecció.

stats