Crònica 01/12/2011

Les botigues obriran i confien en l'efecte de la pista de gel

Joan Serra
2 min

BARCELONA.Els comerços enceten avui el mes decisiu. Esperen fer més calaix que l'any passat, tot i que les previsions de facturació dels botiguers són moderades. La Confederació de Comerç de Catalunya pronostica que aquest desembre les vendes creixeran entre un 2% i un 4% en comparació amb el 2010. "Si arribem a aquest creixement del 4% podem estar satisfets", apunta Miquel Àngel Fraile, secretari general de l'entitat, que admet que la campanya nadalenca "pot ser positiva sense ser esclatant". Els botiguers podran obrir quatre festius: els dies 6, 8, 11 i 18 d'aquest mes. A partir de dilluns, els establiments no tancaran fins al dia de Nadal, un esprint que ha de servir per fer bo un exercici complicat per al sector.

Les vendes de desembre representen entre un 20% i un 25% de la facturació de l'any per al comerç català, un percentatge més elevat per al sector de la joguina (70%), la perfumeria (40%), i els electrodomèstics i l'electrònica de consum (30%). "Els preus seran ajustats per captar consumidors, que es mouen per al·licients, i el Nadal ho és", explica Fraile, que recorda als ciutadans l'oportunitat de comprar amb anticipació per evitar les aglomeracions. Les famílies catalanes es van gastar de mitjana l'any passat uns 750 euros a la campanya de Nadal.

El pont, un 15% de les vendes

El sector planteja el llarg pont de la Constitució i de la Puríssima com una oportunitat per començar amb bon peu la marató del desembre. "Aquests dies representaran entre un 10% i un 15% de les vendes d'aquest Nadal", exposa Fraile. La Confederació de Comerç pronostica que la mobilitat de ciutadans prevista per a la pròxima setmana beneficiarà tot el territori i no només els grans nuclis comercials de les capitals. "Aquest sol ser un pont bo i el comportament del consumidor ens indicarà com anirà la campanya nadalenca", reflexiona Sílvio Elías, vicepresident de Comertia, l'associació catalana de l'empresa familiar del comerç, que agrupa més de 50 cadenes de botigues amb 4.000 establiments. "Els últims dos mesos han estat de consum fluix, una contenció que aquests dies del pont es pot alliberar", apunta Elías.

A Barcelona, l'engranatge de l'activitat comercial va posar-se en marxa ahir amb l'encesa oficial dels llums de Nadal. Divendres s'obrirà la pista de gel de la plaça de Catalunya, al cor de la ciutat, una de les grans novetats de la campanya 2011. "Preveiem que aquest desembre no sigui tan dolent com hauríem imaginat temps enrere", detalla Salvador Albuixech, president de la Fundació Barcelona Comerç. L'entitat calcula que, fins al setembre, els botiguers barcelonins havien facturat un 8% menys que en el mateix període de l'any anterior, un escenari que esperen revertir en la recta final de l'exercici. "Ens conformaríem amb una situació de mitjana bonança", comenta Albuixech.

La pista de gel com a esquer

Els comerciants confien que la presència de la pista de gel -una iniciativa que ja han promogut amb èxit més d'una desena de municipis catalans- contribueixi a atreure consumidors. Bargelona, com es diu, "és un component lúdic que ens pot ajudar a portar ciutadans a les botigues del centre", raona el president de Barcelona Comerç. L'espai estarà obert fins al 8 de gener.

stats