Publicitat
Publicitat

INICI DE LA CAMPANYA NADALENCA

La campanya de Nadal acapara el 20% de les vendes anuals

La caiguda del consum amenaça El comerç

Amb el pont de la Puríssima arrenca la campanya de Nadal, un moment clau per al comerç. El sector preveu vendre més que l'any passat, però les organitzacions de consumidors no pensen el mateix.

Ha arribat un moment clau per als comerços catalans. Les previsions de facturació són moderades però els botiguers necessiten ser optimistes. La campanya de Nadal, que tradicionalment concentra entre un 20% i un 25% de la facturació anual, pot salvar una temporada en què la incertesa econòmica ha deixat una ferida profunda en el consum.

La Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), que representa 90.000 comerciants i botiguers de tot el país, pronostica un augment de les vendes d'entre el 2% i el 4% respecte a l'any passat. El seu secretari general, Miquel Àngel Fraile, reconeix que "no es poden esperar els nivells de facturació d'abans de la crisi, però la gent continuarà celebrant el Nadal encara que sigui d'una manera més modesta". La CCC espera que la mobilitat de ciutadans durant aquesta setmana de pont beneficiï comercialment tot el territori, i no només els grans nuclis comercials de les capitals.

En la mateixa línia, l'Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (ANGED), que agrupa setze companyies de distribució i grans superfícies, espera una afluència de públic similar o fins i tot superior a la del 2010, i calcula un increment de les vendes del 3%. "Les diferents iniciatives que s'estan portant a terme per promoure el comerç a les grans ciutats de Catalunya són molt positives", afirma Roberto Guirado, delegat d'ANGED a Catalunya.

El paper dels consumidors

En canvi, els consumidors apunten a una reducció de la despesa d'entre el 10% i el 15% per a aquesta campanya, continuant amb la tendència a la baixa que s'ha seguit des de principis d'any. "Tot i que es mantindran les compres clàssiques de Nadal (joguines i regals), s'estalviarà en altres aspectes més relacionats amb l'oci (sopars i sortides)", indica Manel Ruiz, secretari general de la Unió de Consumidors de Catalunya (UCC). Ruiz creu que segurament hi ha persones amb estalvis que tenen capacitat de mantenir o fins i tot d'incrementar la seva despesa habitual en aquestes dates, però que a causa de la incertesa econòmica i laboral preferiran estalviar.

En aquest sentit, des de la Generalitat entenen que la gent tingui por de gastar més del compte però recorden que és a Nadal quan es concentren la majoria de les vendes de l'any i que les compres ajuden a dinamitzar l'activitat comercial. El director general de Comerç, Josep Maria Recasens, anima que "aquells que estiguin en disposició de fer-ho posin el seu granet de sorra per reactivar l'economia", sempre, això sí, d'una manera "responsable". També la UCC aconsella responsabilitat als consumidors. Principalment recomana no deixar-se portar per l'excés de publicitat que ens arriba durant aquesta època, comparar bé els preus del mateix producte en diferents botigues i guardar sempre els resguards.

Més diners de plàstic

La UCC posa encara més èmfasi a recomanar que els consumidors no comprin per sobre de les seves possibilitats. Manel Ruiz alerta del perill dels pagaments amb targeta, sobretot quan són de crèdit, ja que aleshores no es té "consciència real de la despesa".

De fet, aquesta pràctica és cada cop més utilitzada a l'hora de comprar, segons dades de l'últim informe Baròmetre de targetes 2011, elaborat anualment per MasterCard, que indica que ha augmentat el nombre de titulars de targetes de crèdit que les fan servir als comerços. A Espanya representen el 84,8%, una tendència a l'alça dels últims set anys.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT