INFRAESTRUCTURES
Crònica 29/08/2011

La caiguda del trànsit de vehicles no s'atura

Les autopistes acumulen descensos del trànsit des de mitjans del 2008 per la crisi. Però els ingressos de les companyies han pujat lleugerament: durant el primer semestre van augmentar un 1,6%.

Ignasi Pujol
2 min
Menys moviments Peatge de Martorell de l'autopista AP-7, gestionada per Acesa, del grup Abertis, durant l'operació sortida de Setmana Santa.

Barcelona.Les autopistes catalanes van patir durant la primera meitat de l'any una caiguda de prop del 5% en el nombre de vehicles, a l'espera de conèixer les xifres de la campanya d'estiu. Amb aquests resultats, Acesa i Aucat sumen 13 trimestres seguits de caigudes del trànsit -és a dir, des de mitjans del 2008- i Autema n'acumula 12. Abertis ja ha comunicat als mercats que espera que el trànsit a les autopistes espanyoles (també gestiona vies de peatge a França i a l'Amèrica Llatina, que ja reporten creixements del trànsit) es recuperi durant la segona meitat de l'any.

El trànsit de les autopistes és un bon indicador de l'activitat econòmica d'un país, ja que reflecteix la mobilitat privada dels ciutadans però també el transport comercial per carretera.

Acesa (gestora de les autopistes AP-7, AP-2, C-31, C-32 i C-33), Aucat (túnels del Garraf) i Autema (autopista Sant Cugat-Terrassa-Manresa) van sumar una intensitat mitjana diària (IMD) de 72.329 vehicles entre gener i juny, un 5,26% menys respecte al primer semestre del 2010. Aquesta davallada -que les concessionàries atribueixen a la crisi econòmica- supera fins i tot la caiguda registrada durant el mateix període de l'any passat, que va ser del 4,43%.

Els ingressos creixen

Malgrat tot, els ingressos conjunts de les tres concessionàries sí que van augmentar, i es van situar en 398,2 milions d'euros, un 1,66% més. El benefici brut d'explotació (ebitda) va créixer un 0,19%, fins als 257,6 milions. En el cas d'Acesa, la facturació va incrementar-se per les compensacions de l'Estat i la Generalitat per l'ampliació de l'AP-7 i l'autopista del Maresme. A més, les tarifes del peatge van encarir-se un 2%. L'import recaptat a les barreres d'Aucat va augmentar un 5,9%.

El motiu que explica aquesta evolució favorable dels ingressos d'Autema és la compensació que la Generalitat paga anualment a la companyia com a bonificació del peatge per a residents.

Les tres concessionàries privades d'autopistes de Catalunya són Acesa, Aucat i Autema. Les dues primeres estan controlades totalment pel grup d'infraestructures Abertis. Autema està participada en un 76% per Ferrovial i la resta pertany també a Abertis. El mapa d'autopistes el completen les empreses públiques Tabasa -que és la concessionària dels túnels de Vallvidrera- i Túnel del Cadí -que està participada en un 37% per Abertis-, però aquestes dues companyies no publiquen dades semestrals.

stats