CONTAMINACIÓ MARINA
Crònica 17/01/2011

La carta de Tarragona al president de Repsol pels vessaments

Carles Arbolí / Dani Revenga
3 min
Feines de contenció de la taca de fuel de la fuita al pantalà de Repsol el 9 de gener.

Compromís per millorar els protocols de seguretat i garanties d'informació ràpida i transparent. Aquestes seran les dues principals demandes que alcaldes i representants empresarials del sector turístic tarragoní faran arribar avui al president de Repsol, Antoni Brufau, durant la reunió que mantindran a la seu de l'Autoritat Portuària de Tarragona. La trobada no és casual, sinó que es produeix pocs dies després de quatre vessaments de fuel en el darrer trimestre, tres d'ells després de fuites de la plataforma i el pantalà que té Repsol a la costa tarragonina. Aquests accidents han provocat una preocupació lògica en un territori molt pressionat per la presència de la indústria química i amb una economia que també està molt lligada al sector turístic. Però, quin és el risc real?

El catedràtic del departament d'enginyeria química de la Universitat de Barcelona (UB), Jaime Jiménez, assegura que "la indústria química és de les més segures que hi ha". Però Jiménez demana que es tingui en compte un component que no es repeteix a la resta de sectors industrials: "Quan es treballa amb productes tòxics, qualsevol error o accident té més conseqüències". Per tant, el risc d'un vessament "sempre hi és" i el que fan les empreses és "disposar d'estrictes protocols de seguretat per minimitzar els efectes de qualsevol incidència". Aquest catedràtic d'enginyeria química recorda que la taxa d'accidentabilitat en aquestes indústries "és molt baixa" i recorda que "el risc zero no existeix; és impossible". La coincidència de diferents vessaments en poques setmanes no deixa de ser, diu, "fruit de la mala sort i la casualitat" i defensa que les empreses que hi ha a la zona de Tarragona compleixen amb escreix una normativa de seguretat que "és molt estricte".

El vent i els corrents

Si partim de la base que no podem garantir el cent per cent de la seguretat, quan es produeix una fuita de fuel al mar, quines les conseqüències pot tenir? El cap de departament i director d'un grup de recerca en mecànica de fluids de la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona, Ildefonso Cuesta, opina que "els corrents marítims a la nostra zona són molt febles comparats amb els vents i, per això, és difícil que el cru arribi a la costa. Normalment, el vent empeny cap endins i els corrents, cap enfora, però a la nostra zona guanya el vent". El grup de recerca que dirigeix Cuesta va participar l'any passat en els estudis per calcular la quantitat de cru vessada en l'accident de British Petroleum al golf de Mèxic .

Aquest enginyer mecànic considera que, en cas de produir-se un vessament de grans dimensions, aquesta dinàmica climàtica no seria suficient per impedir que el cru arribés a la costa. "Els vessaments que s'han produït fins ara són relativament petits, i això també ha contribuït que es dissolguessin mar endins, però si alguna vegada el vent jugués en contra, llavors sí que qualsevol fuita, per petita que fos, podria arribar a les platges", diu.

De totes maneres, la portaveu de l'equip de govern de l'Ajuntament de Tarragona, Begoña Floria, explica que avui es demanarà a Repsol que "extremi les mesures de seguretat i que les polítiques de reajustament afectin la seguretat en cap cas". Una petició que comparteixen els consistoris de Salou, Vila-seca i Cambrils. En el mateix sentit s'ha manifestat també l'Associació Hotelera Salou-Cambrils-la Pineda. "Volem més informació sobre en quina situació es troben aquestes empreses i millorar-ne els protocols perquè no es repeteixin amb tanta freqüència els vessaments", diu la presidenta de l'entitat, Maria Eugènia Arbó. Avui se sabrà si Brufau ve amb els deures fets.

stats