Publicitat
Publicitat

Sis de cada deu telèfons deixen navegar amb la llengua pròpia

El català ja té cobertura al mòbil

En tres anys, s'ha multiplicat el nombre de telèfons mòbils que incorporen el català en el menú d'opcions lingüístiques. Del 26% s'ha passat al 63%, segons un estudi de la Plataforma per la Llengua.

La situació encara és anormal, però s'ha avançat molt. L'any 2007, només un 26% dels telèfons mòbils deixaven navegar en la llengua pròpia del país. Ara mateix, ja ho deixen fer el 63%, segons l'enquesta que fa cada any la Plataforma per la Llengua. En els últims dotze mesos, l'increment ha estat del 20%. La incorporació més sonada ha estat la de l'iPhone, el flamant mòbil tàctil d'Apple, que des de l'any passat, després de fer-se pregar molt, ofereix el català en el menú. L'iPhone 4 ja va néixer amb aquesta possibilitat. La resta de versions de l' smartphone poden incorporar-lo tan sols descarregant el nou sistema operatiu. Fins ara els mòbils d'Apple només parlaven català si es feien servir aplicacions pirates. Apple s'ha rendit a l'evidència després d'altres competidores, com Blackberry, Nokia o Siemens. La companyia alemanya va ser una de les primeres a entrar al club. Segons l'enquesta, un 49% dels usuaris asseguren haver demanat un mòbil en català. D'aquests, un 39% confessa haver tingut dificultats per adquirir-lo.

L'any 2007 la Generalitat va signar un conveni amb els principals fabricants i operadores. Aquests es comprometien a implantar la llengua pròpia progressivament en els productes i serveis abans de finals del 2008. No totes les companyies han respectat els terminis. Tres anys després, però, els avenços són importants, tal com demostra l'evolució de les enquestes que ha anat fent la Plataforma per la Llengua. De tota manera, aquest 63% de terminals en català és encara un percentatge molt modest davant el castellà (98%), l'anglès (96%), el francès (80%) o, fins i tot, el portuguès (79%) o l'alemany (72%). També cal fer notar que sis de cada deu enquestats que tenen un mòbil amb el català posat per defecte asseguren que no hi ha totes les grafies (accents oberts, dièresis o la ce trencada, per exemple). L'opció del text predictiu en català -un diccionari intern que completa les paraules abans que les hagis acabat d'escriure- també és molt minsa (39%).

Les operadores, pitjor
De les tres principals companyies hegemòniques al mercat estatal, Movistar és la que té una proporció més alta d'usuaris que tenen terminals en català (70%). El percentatge dels clients d'Orange (57%) i Vodafone (54%) cau significativament. Al marge dels menús dels mòbils, l'enquesta deixa les operadores en una situació prou galdosa en la resta d'aspectes lingüístics. Només el 41% dels usuaris asseguren que la seva companyia disposa d'un servei d'atenció al client en català. La gran majoria, a més, ho ha de demanar expressament. Només un 16% dels enquestats tenen un contracte en català i un 54% dels que han demanat rebre la factura en català no ho han aconseguit. Tampoc són en català la majoria d'SMS o correus electrònics enviats per la companyia al client. En aquest cas, la llei de política lingüística del 1998 hi obliga.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT