Publicitat
Publicitat

L'ESTAT DE LES INFRAESTRUCTURES FERROVIÀRIES

La Generalitat encarrega una auditoria per saber l'estat de la xarxa

El cinquè accident de l'any deixa Renfe sense arguments

Cinc accidents ferroviaris a Catalunya aquest any. Ahir un tren de Rodalies va topar amb un Talgo al túnel que comunica les estacions del Clot i de l'Arc de Triomf, a Barcelona, i hi va haver 18 ferits lleus.

Que hi hagi cinc accidents ferroviaris a la xarxa catalana, i especialment a la de Rodalies, en menys de quatre mesos va més enllà d'una fatal coincidència. Ahir va tenir lloc l'accident més greu, quan un tren de Rodalies va topar amb un altre comboi -un tren hotel que circulava buit- al túnel que comunica les estacions del Clot-Aragó i de l'Arc de Triomf. Però ni Renfe, com a operador, ni Adif, com a gestor de les infraestructures, van saber donar explicacions més enllà d'anunciar l'obertura de la corresponent investigació. Tampoc hi ha explicacions dels quatre accidents anteriors.

Qui sí que exigeix responsabilitats és el govern de la Generalitat, que gestiona el servei de Rodalies, i que ja ha demanat que es faci una auditoria sobre l'estat de la xarxa ferroviària de Rodalies. El secretari de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, va anunciar que reclamarà a Adif i al ministeri de Foment "solucions" perquè no es repeteixin els accidents. Així, va indicar que sense la millora de la infraestructura no es pot oferir un bon servei, "sigui l'operador que sigui".

En aquest sentit, fonts del Govern van recordar que dels 4.000 milions d'inversions previstos en el pla de Rodalies, només se n'han executat 306. Una de les obres incloses, i pendents d'executar, és precisament la millora de la senyalització en els túnels de Barcelona. Ricard Font va lamentar "una vegada més" un incident a la xarxa de Rodalies, i a l'espera de saber-ne les causes -tot apunta a un error humà-, va exigir al ministeri de Foment i Adif més inversió en les estructures ferroviàries.

El conseller d'Interior, Felip Puig, també es va referir a l'accident i va recordar que "una vegada més, Renfe haurà de donar una explicació". Puig va afegir que "aquest xoc de trens sí que té més importància", ja que des del seu punt de vista "anem predestinats a haver de resoldre un greu conflicte que està situant la Generalitat en una precarietat dels seus pressupostos, que afecta els serveis públics". Es tracta, va indicar, d'un "conflicte que tard o d'hora haurem de resoldre".

Mutisme de Renfe i Adif

Mentre s'investiguen les causes de l'accident, ningú de Renfe ni Adif va voler anar més enllà a l'hora de valorar aquesta concatenació d'accidents en poques setmanes de diferència. El director de Rodalies de Renfe, Miguel Ángel Remacha, va negar que la causa fos un canvi d'agulles, però tampoc va voler valorar si podia tenir relació amb l'estat o el manteniment de les infraestructures. "És una acumulació d'incidents originats per causes molt diferents", va dir.

Sigui com sigui, les incidències que s'han anat acumulant aquest any tornen a obrir el debat sobre un possible canvi d'operador de la línia de Rodalies que gestiona la Generalitat, actualment a càrrec de Renfe segons el traspàs que va signar l'anterior govern tripartit amb l'Estat. Aquest canvi, que segueix en estudi pel Govern, es podria precipitar després de l'accident d'ahir, tot i que fonts pròximes al departament de Territori i Sostenibilitat admeten les dificultats per dur-lo a terme, a causa de la falta de recursos i el poc temps per preparar un dispositiu d'aquestes dimensions. Tot i això, les mateixes fonts insistien que més de la meitat de les avaries que hi ha actualment a les línies de Rodalies són responsabilitat directa d'Adif, és a dir, de l'organisme encarregat del manteniment de les vies.

Els quatre precedents

Amb el d'ahir ja són cinc els accidents a la xarxa ferroviària catalana aquest any. L'11 de febrer va descarrilar a prop de l'estació de Tarragona un comboi de mercaderies. El 16 de març descarrilava un tren de Rodalies a Vacarisses, i hi va haver una dotzena de ferits lleus. Quatre dies després un altre comboi amb 400 passatgers descarrilava a l'alçada de Sitges, i va causar quatre ferits de poca consideració. El 23 d'abril un tren que cobria el trajecte entre Lleida i Barcelona va descarrilar a l'altura de la Riera Blanca, a l'Hospitalet de Llobregat. A més d'aquests accidents, una avaria tècnica en un tren Euromed va deixar a l'alçada d'Ulldecona (Montsià) més de 600 passatgers.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT