GENERALITAT TRESORERIA CRÍTICA
Crònica 16/12/2011

"Ells cobraran tard l'extra de Nadal. Jo no puc pagar els empleats"

Guillem Genovès
3 min
Els proveïdors ofereixen una gran quantitat de serveis a l'administració pública. Ara es troben que són els principals damnificats de la falta de liquiditat del Govern.

¿Pot una empresa proveïdora de la Generalitat sobreviure quan el seu principal client fa sis mesos que no li paga? Aquest és el cas d'una petita empresa de manteniment que ofereix els seus serveis a diversos departaments de la Generalitat i que ha acceptat explicar la seva situació a l'ARA sense revelar-ne la identitat. La seva història és la mateixa que pateixen milers d'empreses i autònoms afectats pels impagaments. En el seu cas, té factures pendents de cobrar des del març, i no ingressa absolutament res de l'administració des del juny. En total, l'empresa fa 270 dies que espera el pagament de 280.000 euros, cosa que dificulta molt la viabilitat dels comptes.

L'empresa, de 35 empleats, està en una situació perillosa. "Si hem aguantat fins ara és perquè veníem d'una bona situació financera. Si no, no hi ha cap empresa petita que pugui estar 6 mesos sense ingressar", assegura el propietari de l'empresa. La incertesa davant del cobrament de les factures fa perillar les nòmines dels empleats, i de fet aquest mes de desembre han acordat tots 35 que no els ingressaran el sou. Empresari i empleats lluiten junts per superar l'amarga situació, conscients que l'únic que poden fer per superar el mal moment és repartir els sacrificis. "Estic amoïnat perquè el 30 de gener hem de pagar la liquidació de l'IVA, i no sé si ja hauré cobrat". Per a més inri, l'administració aquest any ha contractat l'empresa pagant entre un 10% i un 15% menys que el 2010.

Les paraules d'ahir del conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, anunciant que els proveïdors hauran d'esperar una mica més no augura un bon futur. A més, les fortes protestes dels sindicats de funcionaris davant de l'endarreriment d'una part de la paga extra de Nadal contrasta amb la impossibilitat de queixa dels proveïdors, que consideren la seva situació més delicada. "Els funcionaris evidentment han de lluitar pels seus interessos. Però la retallada suposa que cobraran el 20% de la paga extra més tard del previst, i en canvi jo haig de deixar per força 35 famílies sense la nòmina del desembre. I si no ens paguen aviat, hauré d'abaixar la persiana".

Els proveïdors tenen un inconvenient que no afecta els funcionaris: ells no tenen cap plataforma des de la qual poder fer pública la seva situació i pressionar l'administració.

Proveïdors valencians en lluita

En altres llocs, però, els proveïdors sí que s'han organitzat per defensar els seus interessos. És el cas del País Valencià. La situació dels comptes de la Generalitat valenciana encara és més precària que la de la catalana. El deute del departament de Salut amb els seus proveïdors és de més de 1.000 milions d'euros, i el retard en el cobrament de les factures és insostenible. Per aquest motiu, al mes d'abril es va crear la Plataforma de Proveïdors de la Sanitat Pública Valenciana, formada per una vintena de petites empreses, que concentren el 80% dels petits proveïdors del País Valencià. Algunes d'aquestes empreses tenen factures impagades del 2008. Fins i tot n'hi ha que es remunten al 2004. Com va assegurar el president de la Plataforma, Fernando Serrano: "No es tracta del volum del deute. El problema és que no podem gestionar les nostres empreses. S'ha malgastat en excés".

A Catalunya, els diferents departaments de la Generalitat aquests últims dies estan trucant als seus proveïdors per sondejar quina capacitat de resistència tenen, per posar les empreses en situació límit per davant de les que encara poden aguantar. A aquesta petita empresa de manteniment encara no l'han trucat, i sempre que reclamen el pagament del deute obtenen la mateixa resposta des de l'altra banda del telèfon: no hi ha diners. "Estic fart de la Generalitat", exclama l'empresari. "Acabaran ofegant les empreses del país".

stats