Publicitat
Publicitat

Els comerços s'encomanen al consumisme

Les butxaques i els ànims dels compradors encara estan tocats per la crisi, tal com van evidenciar les vendes dels comerços el desembre, que van ser més discretes del que s'esperava, especialment al sector de la moda. Amb l'inici de la campanya de rebaixes ahir, el comerç confia que els descomptes agressius (de fins al 70%) anunciats serveixin de revulsiu per despertar l'esperit consumista que encara està instal·lat en la societat. Segons l'expert en psicologia del consumidor de l'escola de comerç Escodi-UAB, Albert Vinyals, les rebaixes estan afavorides pel "component compulsiu" que perdura en aquest tipus de compres.

El professor va explicar en declaracions a l'ARA que, tot i que la crisi ha introduït més racionalitat a l'hora de comprar, els ciutadans viuen massa exposats al consum per resistir-s'hi. "Per molta crisi que hi hagi, et proposaràs gastar 100 euros en comptes de 200 i, al final, és possible que te n'acabis gastant 120", va afegir Vinyals.

La situació econòmica ha provocat que en els darrers temps els descomptes i les promocions hagin estat una constant a les botigues. Això, segons el professor, no ha immunitzat els compradors davant les campanyes oficials de rebaixes, però sí que els ha tornat més selectius. "L'anunci d'un gran descompte perd crèdit quan tot l'any es fan promocions; l'èxit està en la sorpresa, a oferir un valor afegit o descomptes en productes en què el consumidor no espera que n'hi hagi".

Cada català gastarà 200 euros
Les previsions són optimistes de cara a les primeres rebaixes del 2011. El sector preveu que cada català es gastarà 200 euros de mitjana, la meitat dels quals es destinaran a roba i calçat. Si es compleixen aquests números, la facturació al final de la campanya rondarà els 1.000 milions d'euros, segons el secretari general de la Confederació del Comerç de Catalunya, Miguel Ángel Fraile. Això suposaria una millora d'entre el 2% i el 6% respecte als resultats de l'any passat, en plena crisi. L'arrencada de la campanya ahir va registrar una bona afluència a les botigues. El primer cap de setmana, amb diumenge com a dia d'obertura comercial, també serà clau.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT