Crònica 26/03/2011

El 'community manager' no és una moda

S.s.
3 min
Les ofertes de feina relacionades amb les noves tecnologies han crescut un 20% el 2010.

La generació digital té des del 2010 més sortides laborals que les anteriors. I més ben pagades. La integració d'internet en el nostre dia a dia personal i, ara també, empresarial, està generant un conjunt de noves professions que han vingut per quedar-se, segons un estudi realitzat per Infojobs i l'Associació Espanyola de l'Economia Digital.

Mentre l'oferta laboral tradicional baixava, les vacants de feina relacionades amb internet van créixer al voltant d'un 20% entre el gener i el setembre del 2010. La crisi, de fet, està contribuint a aquest creixement.

"Les empreses estan canviant el seu model de negoci per culpa de la crisi i una manera d'optimitzar recursos és fer-ho tot online ", explica la responsable de formació d'Infojobs, Ana Martínez. Els sectors que més estan notant aquest canvi són els de màrqueting i comunicació, disseny i arts gràfiques, comercial i vendes, informàtica i telecomunicacions, i atenció al client.

Un 600% més de demanda

Dins el primer grup, les empreses demanen sobretot un community manager , és a dir, persones que gestionin la comunicació de l'empresa a través de les xarxes socials, com el Twitter o el Facebook corporatiu. Del 2009 al 2010, les ofertes de feina per a aquests community mangers van créixer un 600%. Per a aquest tipus de feina demanen habitualment llicenciats, explica Martínez, però el que es té més en compte és que tingui experiència en l'ús de les xarxes socials, coneixements de màrqueting i d'idiomes. "Fins ara les empreses posaven qualsevol treballador a fer aquesta feina, però en l'últim any s'ha incorporat aquest perfil" en les ofertes de feina de portals com Infojobs, assenyala Martínez.

Però mentre el community manager sembla que esdevé una especialització per a joves amb bona formació acadèmica, altres professions vinculades amb internet poden generar sortides laborals per als que tenen titulacions baixes o no en tenen cap. Per a tasques d'atenció al client a través d'internet, les empreses estan demanant perfils de tot tipus, "des de gent sense qualificació fins als que tenen qualificació mitjana o alta", mentre tinguin un any d'experiència. Amb un gran al·licient: cobren 5.000 euros més anuals que els que treballen en l'atenció al client tradicional. De fet, segons l'estudi d'Infojobs, a les feines de màrqueting i comunicació a través d'internet es paga un 21% més que en el mateix tipus de feina al mercat tradicional. De fet, bona part de les empreses que generen aquestes noves vacants laborals, un 37%, són companyies de més de 200 treballadors.

Les professions relacionades directament amb la tecnologia i la informàtica han crescut també en l'últim any. Hi busquen gent que tingui almenys el títol de formació professional (FP) i amb experiència de més de dos anys, per pagar-los uns 6.000 euros més del que es paga per les feines que no estan relacionades amb internet.

Una sortida per als joves

L'estudi constata també que la meitat de les ofertes de feina d'aquest nou tipus demanen "una experiència prèvia d'un any i com a màxim de dos, cosa que permet que molts joves s'incorporin al mercat de treball", remarca Martínez. Fins i tot, moltes vegades aquesta experiència que se'ls demana "no és tant la d'haver treballat en una empresa com una experiència en el know how ", és a dir, el coneixement de com funcionen les noves tecnologies, i en això els més competitius són els més joves.

Segons Martínez, l'augment de la demanda d'aquestes noves professions virtuals "és una tendència" que té futur. "No és una moda", assegura de manera taxativa, i assenyala que la formació contínua s'haurà d'anar adaptant a aquests canvis en els pròxims anys.

stats