Publicitat
Publicitat

Gerard Costa: "Les companyies gasten un 10% menys per Nadal"

Racionalitat "Les empreses estan eliminant les mostres de luxe, es veuen amb mals ulls" Coherència "Si durant tot l'any s'han aplicat mesures d'austeritat, no es pot trencar l'esquema durant les festes"

Aquest professor del departament de màrqueting d'Esade ha detectat, des de l'Observatori de Consum, que les empreses tendeixen a reduir els excessos nadalencs d'altres anys. Alhora, però, es resisteixen a fer desaparèixer les celebracions tradicionals d'aquesta època.

Quin escenari preveu que tindrem aquest Nadal entorn de les celebracions empresarials?

A les empreses, hem detectat dues actituds. D'una banda, s'està optant per la contenció: es retalla el nombre de clients a qui es regala un lot, es fan més econòmics i sobretot s'eliminen les mostres de luxe, que en aquest moment es veuen amb mals ulls. De l'altra, hem vist que els empresaris creuen que no és bo eliminar totes les celebracions nadalenques de manera radical: es manté un cert esperit festiu, però de manera més continguda.

Quant ha baixat la despesa de les empres per aquestes festes?

Des de l'any 2009, ha baixat un 10% cada any. Esperem que aquest any la baixada sigui molt semblant perquè seguim en època de contracció. De fet, el consum nadalenc, en general, comptant també el de les famílies, ha baixat un 5%.

Quines alternatives es busquen per seguir celebrant Nadal?

Els departaments de recursos humans de les empreses saben que és important mantenir la festa, però s'ha d'ajustar la despesa i s'ha de fer a la mida del treballador. Gastar el mateix que es gastaria un treballador si sortís pel seu compte, no més, perquè es considera un excés. Per això moltes companyies opten per contractar un servei de càtering i fer un pica-pica a la mateixa oficina. Si durant tot l'any una empresa ha estat aplicant mesures severes d'austeritat, ara no es pot trencar totalment aquest esquema.

Eren excessives les celebracions nadalenques d'abans de la crisi?

La gent de més de 40 anys està convençuda que ens havíem excedit, creuen que ens vam passar. En canvi, tots els que estan per sota de 35 anys no acaben d'entendre un Nadal sense grans celebracions, sense sortir fora. Això va lligat a les tradicions, al que han viscut sempre, i els més joves han vist que el Nadal era una festassa.

Per tant, les celebracions nadalenques d'empresa no són una tradició gaire arrelada?

Hi ha moltes celebracions que són relativament recents, com l'amic invisible o els sopars d'empresa. El que sí que és una tradició és el lot, per això costa molt eliminar-lo. Forma part d'una visió paternalista de l'empresa i ve de l'època en què els treballadors no podien celebrar Nadal si no els donaven la cistella. Ara és molt diferent i molta gent regala gran part del que hi ha al lot, però no volen renunciar-hi.

Per què augmenten els lots i els regals solidaris?

Amb la crisi ha crescut molt l'interès per aquest tipus de temes. Hi ha un sensibilitat entre la gent que abans no existia i que fa que aquestes productes, com els lots i els càterings solidaris, tinguin molt bona sortida. També hem detectat que es valora molt comprar productes que siguin locals.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT