"Si ens comparem amb la resta d'Europa, Catalunya suspèn"
Anàlisi El cap tècnic de la Fundació Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) valora l'estat actual de la senyalització a les carreteres catalanes
Si existís una assignatura de senyalització, Catalunya aprovaria o suspendria?
Segons amb qui ens comparéssim, la nota seria una o una altra.
Amb la resta de l'Estat.
Aprovem. El nivell aquí és molt més bo que a Andalusia, Astúries i Galícia, per citar algunes comunitats.
I amb la resta d'Europa?
Suspenem clarament. Països com França i Alemanya estan més ben senyalitzats que nosaltres.
En què fallem?
En la continuïtat. La senyalització t'ha de portar als llocs com si acompanyés els conductors, i a Catalunya sovint segueixes unes indicacions i, de sobte, deixa d'aparèixer aquell municipi o equipament a què et dirigeixes. Aquesta és, per exemple, la principal diferència entre la senyalització a les carreteres catalanes i a les franceses i alemanyes.
I això per què passa? Perquè hi ha vials de titularitats diferents, ja sigui Foment, Generalitat, diputacions, ajuntaments...?
Hi ha grups de treball de coordinació entre les diferents administracions i Catalunya és, a més, l'única comunitat que ha fet manuals de senyalització urbana, el 2005, i turística, tot just fa un any. Però en molts casos, sobre el terreny, no s'acaben de posar a la pràctica ni aquests manuals ni les recomanacions que es puguin fer.
Els conductors es queixen de senyals mal situades i en mal estat...
N'hi ha, però no és el problema principal. En general, la nostra senyalització té bona visibilitat, té un bon manteniment i la comprensió és clara. La deficiència és la continuïtat. I un altre problema generalitzat a tot el país és la senyalització pobra per anar als centres sanitaris.